Bilişsel davranışçı grup terapisi`nin (BDGT) sosyal anksiyete bozukluğu (SAB) olan üniversite öğrencilerinde anksiyete, ruminasyon ve öz-şefkat düzeyleri üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, bilişsel davranışçı grup terapisinin sosyal anksiyete bozukluğu olan üniversite öğrencilerinin sosyal anksiyete, ruminatif düşünce ve öz-şefkat düzeylerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada, Hasan Kalyoncu Üniversitesi'nde öğrenim gören 1200 öğrenciye Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği uygulanmış ve sosyal anksiyete düzeyi en yüksek olan 30 üniversite öğrencisi seçilmiştir. Gerçek deneysel desenlerden ön-test, son-test, izleme ve plasebo desen kullanılmıştır. Seçilen öğrenciler tabakalı seçkisiz olarak deney ve plasebo gruplarına atanmıştır. Deney grubuna BDT grup terapisi, plasebo grubuna ise iletişime dayalı grup terapisi uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği, Ruminatif Düşünce Biçimi Ölçeği ve Öz-şefkat Ölçeği kullanılmıştır. Deneysel işlemin sonucunda elde edilen bulgular Friedman, Mann Whitney-U ve Wilcoxon işaretli sıralar test teknikleri ile incelenmiştir.Araştırmanın sonucunda bilişsel davranışçı grup terapisi uygulanan sosyal anksiyete bozukluğu olan öğrencilerin sosyal anksiyete ve ruminatif düşünce düzeylerinde azalma meydana gelmiştir. Bireylerin öz-şefkat düzeylerinde herhangi bir değişiklik görülmemiştir. Söz konusu sonuçlar ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır. The aim of this study is to investigate the effect of cognitive behavioral group therapy on social anxiety, ruminative thinking and self-compassion levels of university students with social anxiety disorder.In this study, 1200 students from Hasan Kalyoncu University were implemented the Liebowitz Social Anxiety Scale and 30 university students with the highest social anxiety scores were selected among them. Pre-test, post-test, follow-up and placebo patterns were used. The selected students were randomly assigned to experimental and placebo groups. CBT group therapy was applied to the experimental group and communicative group therapy was applied to the placebo group. Personal Information Form, Liebowitz Social Anxiety Scale, Ruminative Thinking Scale and Self-Compassion Scale were used as data collection tools. The results obtained from the experimental process were examined by Friedman, Mann Whitney-U and Wilcoxon signed rank tests.As a result of the study, social anxiety and ruminative thinking levels of the students with social anxiety disorder who took cognitive behavioral group therapy decreased significantly. There was no change in the self-compassion level of the individuals. These results were discussed in the context of the related literature.
Collections