Ergenlerde duygu düzenlemenin üstbiliş ve sosyal destek algısı ile özyeterlik arasındaki aracı etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, üstbiliş ve sosyal desteğin, duygu düzenleme aracılığı ile özyeterlik üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla iki farklı model test edilmiştir. Birinci modelde, duygu düzenlemenin aracılık etkisi ile üstbiliş ve sosyal desteğin özyeterlik üzerindeki dolaylı etkisi incelenmiştir. İkinci modelde ise duygu düzenlemenin aracı etkisi olmaksızın üstbiliş ve sosyal desteğin özyeterlik üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ayrıca üstbiliş, sosyal destek, duygu düzenleme ve özyeterlik puanlarının çeşitli demografik değişkenlerle olan ilişkileri de ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini, 13-18 yaş arası 760 öğrenci oluşturmaktadır. Verileri toplamada Kişisel Bilgi Formu, Üstbiliş Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu, Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği, Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği ve Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, ergenlerde üstbiliş ve sosyal desteğin, hem doğrudan, hem de duygu düzenleme aracılığıyla dolaylı olarak, özyeterliği anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular, literatürde yer alan verilere dayalı olarak tartışılmıştır. The aim of this study was to investigate the effect of metacognition and social support on self-efficacy through emotion regulation. Two different models were tested for this purpose. In the first model, the indirect effect of metacognition and social support with the mediating effect of emotion regulation on self-efficacy were examined. In the second model, the direct effect of metacognition and social support on self-efficacy was examined without the mediating effect of emotion regulation. In addition, the relationship of metacognition, social support, emotion regulation and self-efficacy with various demographic variables was also investigated. The sample of the study consisted of 760 students aged 13-18 years. Data were collected using Personal Information Form, Metacognition Questionnaire for Children and Adolescents, Social Support Appraisal Scale for Children and Adolescents, Emotion Regulation Scale for Adolescents, and Self-Efficacy Scale for Children. As a result of the analyses, it was found that metacognition and social support significantly predicted self-efficacy both directly and indirectly through emotion regulation in adolescents. The findings are discussed based on the data in the literature.
Collections