Hemiplejik serebral palsili çocuklarda omuz stabilizasyon egzersizlerinin el fonksiyonları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bayram Dündar, Hemiplejik Serebral Palsili Çocuklarda Omuz Stabilizasyon Egzersizlerinin El Fonksiyonları Üzerine Etkisi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı, Tezli Yüksek Lisans Programı, Gaziantep, 2018. Bu çalışma, hemiplejik serebral palsili çocuklarda omuz stabilizasyon egzersizlerinin el fonksiyonları üzerine etkisini araştırmak amacıyla planlanmıştır. Çalışmaya, yaşları 6 ila 18 arasında değişen, hemiplejik serebral palsi tanısı konulmuş 28 çocuk dahil edildi. 28 çocuğun 14'ü çalışma ve 14'ü kontrol olmak üzere iki gruba ayrıldı. Her iki grup rutin olarak haftanın 2 günü 10 hafta boyunca fizyoterapi programına dahil edildi, çalışma grubuna rutin fizyoterapi programına ek olarak omuz stabilizasyon egzersizleri eğitimi verildi. Çocukların; cinsiyet, yaş, kilo, boy gibi demografik bilgileri ile dominant ve nondominant tarafları kayıt altına alındı. Çocukların fonksiyonel düzeylerini belirlemek için; El Becerileri Sınıflandırma Sistemi (MACS), Pediartrik Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçeği (WeeFIM), Dokuz Delikli Peg Testi, Kutu Blok Testi, Elle İlgili Yetenek Ölçeği (ABİLHAND-Kids) değerlendirmeleri yapıldı. Tüm değerlendirmeler, tedaviyi uygulayan fizyoterapist dışında farklı bir fizyoterapist tarafından fizyoterapi programı öncesi ve 10 haftalık eğitimin sonunda olmak üzere iki kez yapıldı. İstatistiksel analiz sonucunda, çalışma grubunda hem dominant hem de non dominant taraf olmak üzere 10 haftalık fizyoterapi programı sonrası el fonksiyonu, el becerisi, el yeteneği ve fonksiyonel bağımsızlık düzeyi parametrelerinde artış gözlemlendi (p<0,05). Kontrol grubunda ise dominant eldeki el fonksiyon ve non dominant eldeki el beceri parametreleri hariç diğer tüm parametrelerde artış gözlemlendi. Ancak çalışma grubu ve kontrol grubu arasında istatiksel olarak bir artış yoktu (p>0,05). Sonuç olarak, hemiplejik serebral palsili çocuklarda omuza uygulanan stabilizasyon egzersizlerinin el fonksiyonlarını geliştirdiği için serebral palsili çocukların fizyoterapi programlarına eklenmesinde yarar sağlanacağı görüşündeyiz. Stabilizasyon egzersizlerin uzun vadeli etkilerini görmek için daha kapsamlı ve uzun takip gerektiren çalışmalara ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz.Anahtar Kelimeler: Hemiplejik Serebral Palsi, Omuz Stabilizasyonu, El Fonksiyonları, Fonksiyonel Bağımsızlık, El Becerileri. Bayram Dündar, The effect of shoulder stabilization exercises on hand functions in kids with Hemiplegic Cerebral Palsy, Hasan Kalyoncu University, Institude of Health Sciences, Department of Physiotherapy and Rehabilitation, Master's Thesis, Gaziantep, 2018. The objective of this study was to determine the effect of shoulder stabilization exercises on hand functions in kids with hemiplegic cerebral palsy. 28 kids diagnosed with hemiplegic cerebral palsy whose ages between 6 and 18 years were included to the study. 28 kids were seperated into two groups as 14 in study group and 14 in control group. Both groups were included in the physiotherapy program for 10 weeks, 2 days a week on a regular basis. Shoulder stabilization exercises were added to the rehabilitation program of the study group. Demographic datas (sex, age, weight, height, and dominant and nondominant sides) were recorded. Handicapped Classification System (MACS), Pediatric Functional Independence Scale (WeeFIM), Nine Hole Peg Test, Box Block Test, Hand-related Ability Scale (ABILHAND-Kids) assessments were used to determine the functional levels of kids. The assessments; was carried out by a different physiotherapist except the physiotherapist practicing the treatment, twice before the physiotherapy program and at the end of the 10 weeks. As a result of the statistical analysis, an increase was observed in hand function, hand skills, hand ability and functional independence level parameters in the study group after 10 weeks of physiotherapy program, both dominant and non dominant (p <0.05). In the control group, an increase was observed in hand function in dominant hand and an increase was observed in all parameters except the hand skills in the non dominant hand. However, there was no statistical increase between the study group and the control group (p> 0.05). As a result, it was observed that the stabilization exercises applied to the shoulder in children with hemiplegic cerebral palsy developed hand functions. We think that there is a need for more comprehensive and long-term follow-up work in order to observe the long-term effects of exercises.Key words: Hemiplegic Cerebral Palsy, Shoulder Stabilization, Hand Functions, Functional Independence, Hand Skills.
Collections