Diyabetli bireylerde diyabet okulu eğitiminin yaşam kalitesine etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, Mardin Kızıltepe Devlet Hastanesi Dahiliye ve Diyabet polikiliniğine başvuran, araştırma kriterlerine uyan 100 hasta ile diyabetli bireylerde diyabet okulu eğitiminin yaşam kalitesine etkisinin araştırılması amacıyla ön test-son test kontrol gruplu olarak planlanıp deneysel olarak uygulandı. Veri toplama aracı olarak Sosyodemografik ve Diyabete İlişkin Soru Formu` ve ` Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeği Diyabet Versiyonu- III'' kullanıldı. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0 programı ile analiz edildi. Deney ve kontrol grubundaki bireylerin sosyodemografik özellikleri, diyabete ilişkin özellikleri, diyabetik parametre özellikleri ile Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeği Diyabet Versiyonun alt boyutları incelendiğinde iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmedi. Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeğinin toplam puanı ve ölçeğin alt boyutlarının puanlaması hesaplandı. Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeğinin alt boyutlarında sağlık ve fonksiyonel durum, sosyal ve ekonomik durum, fizyolojik ve manevi durum ve aile durumu başlıkları da ayrı ayrı hesaplandı. Yaşam kalitesi toplam puanlarının deney ve kontrol grubuna göre karşılaştırıldığında deney grubunda; yaşam kalitesi toplam puanı öncesi değerine (x̄=16,18) göre yaşam kalitesi toplam puanı sonrası değerindeki ( x̄=16,46) artış istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,02<0,05). Kontrol grubunda; yaşam kalitesi toplam puanı öncesi değerine (x̄=16,50) göre yaşam kalitesi toplam sonra değerindeki (x̄=16,12) düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,00<0,05).Anahtar kelimeler: Diyabet okulu, Tip 2 Diyabet, Yaşam Kalitesi, Hemşirelik This research has been planned to have pretest- posttest control groups and has been done experimentally on 100 patients who applied to Mardin Kızıltepe Public Hospital Internal Diseases and Diabetes polyclinic and meet the criteria. The purpose of this research is to analyze the affect of diabetes school education on the life quality of individuals who have diabetes.`Socio- Demographic and Diabetes Related Question Form` and `Ferrans and Powers Quality of Life Index Diabetes Version- III` has been used as the data collection tools on this research. The collected data has been analyzed by using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0. Ferrans and Powers Quality of Life Index Diabetes Version's sub dimensions has been examined with Sociodemographic attributes, diabetes related attributes, diabetic parameter attributes of the individuals in the experiment and control group and there was no statistically significant difference between the two groups.Ferrans and Powers Quality of Life Index's total score and the scores of its sub dimensions has been calculated.In the sub dimensions of Ferrans and Powers Quality of Life Index, health, functional situation, social and economic situation, physiological and moral situation and family situation contents have also been calculated individually. Quality of life total score has been compared within experiment and control groups. In the experiment group; compared to the former quality of life total score (x̄=16,18) there has been a rise (x̄=16,46) which has been found statistically significant (p=0,02<0,05). In the control group; compared to the former quality of life total score (x̄=16,50) there has been a decrease (x̄=16,12) which has been found statistically significant (p=0,00<0,05).Keywords: Diabetes school, Type 2 Diabetes, Quality of Life, Nursing
Collections