Compaction and cbr properties of reclaimed asphalt pavement mixed with sand
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Atık malzemelerin inşaat sektöründe kullanılması hem ekonomik hem de çevrenin korunması açısından oldukça faydalıdır. Atık asfalt (AA), geri dönüşümde kullanılan malzemelerden en önemlilerinden bir tanesi olarak ortaya çıkmaktadır. AA asfalt karışımında agrega yerine kullanılan en önemli malzeme haline gelmiş durumdadır. Ayrıca, yol yapımında temel, alt temel ve dolgu malzemesi olarak ta kullanılmaktadır. Bu çalışmada, atık asfalt malzemesi belirli oranlarda kumla karıştırılarak karışımın sıkışma ve mukavemet parametreleri üzerine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla Irak'ın Erbil şehrinde beş farklı bölgeden (Maxmwr, Shaqlawa, Mosul) numuneler alınmış ve bu numuneler üzerinde yoğunluk, su emme, elek analizi ve CBR deneyleri yapılmıştır. Deneyler sonucunda bu beş farklı bölgeden elde edilen atık asfaltların farklı yoğunluk, su emme ve basınç mukavemetlerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğütülerek agrega boyutlarına getirilen AA %5, %10, 1%5, %,20 %25 ve %50 oranlarında kumla karıştırıldıktan sonra, her bir karışım üzerinde modifiye Proktor ile kuru ve suya doygun CBR testleri yapılmıştır. Deney sonuçları, AA içine katılan kum miktarının artmasıyla maksimum kuru birim hacim ağırlığın ve optimum su muhtevasının arttığını ortaya koymuştur. Ayrıca, kum oranın artmasıyla CBR değerlerinin arttığı gözlenmiştir. Deney sonuçları, yapılan karışımlardan hiçbirinin AASHTO standartlarında temel ve alt temel yapımı için önerilen CBR şartlarını sağlamadığını ortaya koymuştur. The use of recycled materials for construction is beneficial to both the environment and the economy. Reclaimed asphalt pavement (RAP) is one of the most commonly used recycled materials. RAP is most commonly used as an aggregate substitute in asphalt mix. It is also used as granular sub-base or base aggregate and embankment or fills material. The objective of this study was to evaluate the effect of the addition of sand to (RAP), on the compaction and strength of it. To achieve this objective of the study, five large pieces of asphalt cubes were collected from three different places (Maxmwr, Shaqlawa, Mosul street) in Erbil City/Iraq and experiments were conducted to find out their densities, water absorption, compressive strength and particle size distributions, RAP sample were mixed with 5%, %10, 15%, 20%, 25%, 50% by weight of poorly graded sand. Modified compaction, Soaked and Un-soaked CBR tests were performed on each mix, The modified proctor test were performed according to ASTM D 1557 for different sand/RAP mixtures, the results showed that increasing sand content in RAP caused an increase in maximum dry density (MDD) and optimum moisture content (OMC) of mixtures. Soaked and Un-soaked California bearing ratio test (CBR) was conducted at OMC for each mix. The results revealed that the increase in sand content for RAP samples resulted in an increase of CBR values for soaked and unsoaked samples. The RAP samples derived from different sources had different densities, water absorption and compressive strength values. None of the tested samples met the CBR requirements of the AASHTO Standards to be used as base or subbase.
Collections