Sosyal belediyecilik bağlamında çocuk ve gençlik hizmetleri: Adapazarı belediyesi bilgi evi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye nüfusunun önemli bir kesiminin çocuk ve gençlerden oluşması nedeniyle merkezî ve yerel çocuk ve gençlere yönelik sosyal politikalar önem kazanmaktadır. Bu bağlamda sosyal politika dostu yerel çocuk ve gençlik hizmetleri, özellikle yerel halka en yakın olan büyük ve küçük belediyelerin yetki ve görev alanlarına girmektedir. Sosyal belediyeciliğin bir yansıması olarak ?Bilgi Evleri? veya buna benzer çocuk ve gençlik merkezleri, bu anlamda yerel çocuk refah çalışmalarının kurumsal, idarî ve organizasyonel ayağıdır. Bütün gelişmiş ülkelerde yerel yönetimler/belediyeler çocuk ve gençlik hizmetlerinin sunumunu üstlenmekte, merkezî idare ise sadece kanunî çerçeveyi belirlemek veya kaynak sağlamakla sınırlı bir role sahip bulunmaktadır. Bu gerçeklerden yola çıkarak biz de tezin amacını, bilgi evlerini yerel çocuk ve gençlik politikaları ve sosyal belediyecilik bağlamında inceledik. Bundan dolayı Adapazarı Belediyesi araştırmanın merkezine alınmıştır.Yüksek lisans tezimiz, ?Giriş? ile ?Sonuç ve Öneriler? bölümleri dışında üç ana bölümden oluşmaktadır. ?Giriş? bölümünde çalışmanın konusu, önemi, amacı, yöntemi ve hipotezler açıklanmıştır.İlk bölümde öncelikle sosyal devlet, sosyal belediyecilik, çocuk ve gençlere yönelik bölgesel-yerel sosyal politika ve hizmetler, Türkiye?de ve Almanya?daki bölgesel-yerel çocuk ve gençlik hizmetlerinin uygulama biçimlerinin teorik çerçevesi çizilmiştir. Ayrıca çocuk ve gençlik kavramları yerli ve yabancı olmak üzere değişik disiplinlerdeki ve mevzuattaki kullanım biçimi incelenmiştir.İkinci bölümde belediyelere bağlı bilgi evleri ile Türkiye?de daha çok yerelde adeta birlikte faaliyet gösteren diğer çocuk ve gençlik merkezleri mukayeseli olarak incelenmiştir.Üçüncü bölümde Adapazarı Belediyesine bağlı bir bilgi evine gelen çocukların ebeveynleri üzerinden bir anket yapılmış ve 100 veli bu anketi yardımlarımızla doldurmuştur. Bunun yanında uzaktan gözlem, derinlemesine mülakat ve doküman inceleme tekniklerinin yardımıyla elde edilen veriler SWOT analizi ile değerlendirilmiştir. Güçlü ve zayıf yönlerinin yanında fırsat ve tehlikeyi simgeleyen SWOT analizi ile bilgi evlerinin stratejik uygunluklarını ortaya çıkartmak adına iç kapasiteleri ile dış imkânları çerçevesinde sosyal politika eylemlerinin öncülüğünü tespit etmek istiyoruz. Dolayısıyla asıl mesele çocuk ve(ya) gençlik sorunlarını ön plânda tutmaktan ziyade bu sorunları bilgi evleri üzerinden çözebilecek noktalara parmak basmaktır. Anahtarkelimeler:Sosyal Devlet, Sosyal Belediyecilik, Çocuk Refah Politikaları, Bilgi Evleri TheTurkishpopulaiton is consisted of at least 30 % of childrenandyoungpeople. Thereforecentralandlocalsocialpoliciesandsocialservicesforchildrenandyouthhavegainedimportance in Turkey. Inthisregardsocialpolicyfriendlylocalchildandyouthpoliciesareespecially in thearea of powerandduty of urban municipalitywhichareveryneartothelocalpopulation. The ?Knowledge Houses? andothersimilarchildandyouthcenters as an appearance of socialmunicipalityaretheinstitutional, administrativeandorganizationalsector of localchildwelfareworks. Inalldeveloppedcountrieslocalauthorities/municipalitiestaketheresponsibility of givingchildandyouthsocialservices, centralauthoritieshaveonlythelimited role of defining legal frameworkorprovidingfund.Wehaveacceptedethisrealityandsotheobjective of thisthesis is tostudythe ?Knowledge Houses? in thecontext of localchildandyouthpoliciesandsocialmunicipalwork. Forthatreason Adapazarı municipality is takenintothecenter of thisstudy. Ourmasterthesis has threeparts in additionto ?Introduction? and ?ConclusionandRecommendation?. The ?Introduction? coversthesubject, importance, aim, methodologyandhypotheses. Inthefirstchapterinitiallytheoreticalframeworks of socialstate, socialmunicipalwork, regional-localsocialpoliciesandworksforchildrenandyoungpeople, thepractice of regional-localchildandyouthservices in Turkeyand in Germany aredrawn. Alsothe general term of childandyouthconceptsanditsuse in diferentdisciplinesandlegislationbothathomeandabroadareassessed. Inthesecondchapterthe Knowledge Houseswhicharebelongingtothemunicipalitieswerecomparedwtihtheotherlocalchildandyouthclubs in Turkeywhichareoperatinghand in hand. Inthethirdchapter a questionnairepreparedfortheparents of childrenvisitingthe Knowledge House of Adapazarı Municipilitywasmadeandso far, 100 parentshavetakenthisquestionnairewithourhelp. Furthermorethedatasacquiredbydistinctobservation, in-depthinterview, anddocumentanlaylsistechniqueswereevaluatedwiththehelp of the SWOT analysis.Withthe SWOT analyiswhich is standingforStrengths, Weaknesses, OpportunitiesandThreatswewanttodeterminethestrategic fit betweenthe Knowledge Houses? internalcapabilitiesandexternalpossibilitiesandtoprioritisesocialpolicyactions..
Collections