Consumer problems in Turkey: A research in Yalova
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüketici sorunları esas olarak sanayi devriminden sonra mal ve hizmet üretimindeki artış sonucunda ortaya çıkmıştır. İşletmeler karşısında haklarını arama konusunda tüketicilerin yetersiz kaldıklarının anlaşılması üzerine devlet otoritesi tarafından korunması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Toplumun huzur ve barışının korunarak sosyal adaletin sağlanması bağlamında tüketicilerin korunması göz ardı edilemeyecek düzeyde önemli bir konudur. Tüketicinin korunması ile birlikte sosyal adalet tesis edilerek ekonomik sistemin sağlıklı bir şekilde sürdürülmesi sağlanmış olacaktır. Araştırmanın amacı, Yalova il merkezinde yaşayan tüketicilerin bilgi ve bilinç düzeyi ile tüketicilerin sahip olduğu hakların ne düzeyde bilindiği, yaşanan sorunlar ve bu sorunların çözümünde başvurulacak mercilere olan güvenin sorgulanarak ülkemizde tüketicilerin daha iyi korunması için yapılması gerekenlerin tüketicilerin görüşlerine başvurarak ortaya konmasıdır.Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu, 2013 yılı Aralık ayı içerisinde Yalova il merkezinde yaşayan 18 yaş üstü 400 tüketiciye uygulanmıştır.Anketlerden elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS 17.0 istatistik paket programı aracılığı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde örneklem grubunun tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde, yüzde ve frekans istatistiklerinden, tüketicilerin kişisel verileri ile bilgi ve bilinç düzeyi ile tüketicilerin sahip olduğu hakların ne düzeyde bilindiği, yaşanan sorunlar ve bu sorunların çözümünde başvurulacak mercilere olan güvenin sorgulanarak ülkemizde tüketicilerin daha iyi korunması için yapılması gerekenlerin tüketicilerin görüşlerine başvurarak ortaya konması için yöneltilen sorular arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesi amacı ile de ki kare testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda, bilinçli tüketici davranışının kadınlar tarafından erkeklere göre evliler tarafından bekârlara göre daha fazla gösterildiği, ilgili kuruluşlar tarafından tüketicilerin korunması amacı ile sunulan hizmetlerin büyük çoğunluk tarafından bilinmediği, tüketicilerin yaklaşık dörtte birinin TKHK'dan haberdar olmadıkları ve tüketicilerin bilinç ve bilgi düzeylerinin artırılması için yapılan çalışmaların yeterli olmadığı anlaşılmıştır. The consumer problems emerged mainly after the industrial revolution as a result of the increase in the production of good and service. Upon the understanding that the customers were insufficient to claim their rights against the businesses, they were needed to be protected by the government authority. The protection of the consumers is an unignorable issue within the context of the providing the social justice by protecting the rest and peace of the society. The wholesome maintenance of the economic system will be provided by establishing the social justice together with the consumer protection. The purpose of the study is to find out the knowledge and consciousness level of the consumers living in Yalova about to what extent their rights are known. Also, it was aimed to present the things needed to be done to protect the consumers well in our country based on their opinions by questioning the confidence of the point of contacts in the presence and solution of the consumer problems. The survey prepared in accordance with this purpose was administered to 400 consumers above 18 years old, living in the centre of Yalova, in December 2013. The data obtained from the surveys were analyzed with SPSS 17.0 statistical program. Percentages and frequencies were used to find out the defining characteristics of the sample. Chi square test was conducted to determine if there was a relationship among the personal data of the consumers; their knowledge and consciousness level about to what extent their rights are known and the questions posed to put forward the things needed to be done to protect the consumers well in our country based on their opinions by questioning the confidence of the point of contacts in the presence and solution of the consumer problems.As a result of the study, it was found out that the women and the married people have more conscious consumer behavior; the services supplied from the point of contacts to protect the consumers are not known by the majority; approximately, one fourth of the consumers are unaware of Consumer Protection Law and the studies done to increase the knowledge and consciousness level of the consumers are not sufficient.
Collections