Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ilköğretime başlayacak farklı sosyo - ekonomik ortamlarda ailesiyle yaşayan çocukların okul olgunluğu açısından karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçtiğimiz birkaç on yılda çocukların okul sürecine geçiş aşamaları ile bu süreci etkileyen birçok unsur hakkında politika yapıcıların, araştırmacıların ve eğitimcilerin görüşlerinde önemli değişimler ortaya çıkmıştır. Kelime, cümle ve sayıları tanıma ve genel bilgi, eşleştirme ve kopya etme yeteneği gibi ayırt edici becerilere odaklanıldıkça görülmektedir ki, beyin fonksiyonlarını ve duygusal-sosyal gelişimi hedef alan erken gelişim dönemi tecrübeleri çocukların okul olgunluğunu ve hazırlığını etkileyen algılama ve dilsel kapasiteleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Temel öğrenme ve düzenleme becerileri tam olarak gelişen çocuklar ile diğerleri arasında okula aşamasında uyum ve ilerleme başarısı açısından önemli farklılıklar belirmektedir. Ortaya çıkan eşitsizliklerin kaynağında önemli ölçüde sosyo ekonomik unsurlar bulunmaktadır. Okula geçiş dönemi zorluklarının ve öğrenme gecikmelerinin temelinde yatan ebeveynsel faktörler, sosyal izolasyon ve ailesel bağlılık gibi unsurlar da risk artırıcı diğer unsurlardır. Bu çalışma, Metropolitan Okul Olgunluğu kavramında ortaya konulan kelime anlama, cümle, genel bilgi, eşleştirme, sayılar beceriler ve kopya etme gibi okul olgunluğunu etkileyen ve birbiriyle ilişkili beceriler açısından çocukların seviyelerinde ortaya çıkan farklılıkların kaynağını tespit etmeye yönelik bir katkı sunmaktadır. Ayrıca ailelerin sosyo ekonomik yapılarında ortaya çıkan farklılıklarının bu eşitsizlikler üzerindeki rolü ile ve ailelerin ve eğitimcilerin bu eşitsizlikleri en aza indirme yönündeki görevlerine vurgu yapılmaktadır. Bu faktörler ilk bölümde teorik yaklaşımlar eşliğinde irdelenmekte, ikinci bölüm ise Eskişehir ilinde yer alan anaokuluna devam eden 60 çocuğun okul olgunluk seviyelerini ölçmek amacıyla Metropolitan Okul Olgunluğu Testi'nin uygulandığı bir saha çalışmasını içermektedir. Uygulanan testin temel amacı ailelerin sosyo kültürel ve ekonomik farklılıklarının çocukların okul olgunluğunu etkileyen ve Metropolitan Okul Olgunluğu kavramında yer alan altı ana faktör üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Yapılan Tek Yönlü ANOVA, Tukey HSD ve çoklu varyans analizleri göstermektedir ki, sosyal ve ekonomik açıdan düşük seviyedeki ailelerin çocukları, daha iyi ekonomik ve sosyal koşullara sahip olan ailelerin çocuklarına kıyasla daha düşük bir okul olgunluğu seviyesinde bulunmaktadır.Anahtar kelimeler: Okul olgunluğu, Metropolitan Okul Olgunluğu, Okul öncesi eğitim In recent decades dramatic changes have taken place in the opinions of policy makers, researchers and educators about children's transition into school and many issues that affect school readiness. Once focused on distinct competencies such as identifying words, sentences, numbers, and also having general knowledge, matching and copying skills, school readiness research nowadays recognizes the decisive significance of early developmental experiences that promote the executive brain function and emotional-social regulation skills interface with and support particular cognitive and language capabilities to school capacity and engagement to learn in school. Important inequalities occur at school entry in those core learning and regulatory capacities that maintain successful engagement and transition in school. Socio economic factors are a specifically significant source of inequalities. Parental factors, including social isolation and family connectedness also increase the risk of school transition difficulties and learning delays of child. The contribution of this thesis illuminate the sources of the striking inequalities in children's achievement of many interrelated competencies provided in Metropolitan School Readiness concept, such as executive word and number identification, social skills, general competencies addressing numerical, matching and copying skills that affect school readiness. It also put emphasis on the role of socio economical differences on these inequalities and tasks of families and teachers to minimize those inequalities. These factors are analyzed from a theoretical perspective in the first section and the second section contains a field research based on Metropolitan School Readiness Test (MRT) which is conducted in order to measure the school readiness of 60 preschool children attending kinder garden in Eskisehir province. The main objective of the test is to analyze the effects of parental socio cultural and economic differences on the school readiness of the children in terms of the six dimensions provided in MSR test. The results of One Way ANOVA, Tukey HSD and variance tests showed that children of families that suffer social and economic hardship tend to experience lower rates of school readiness compared to more advantaged families.Key Words: School readiness, Metropolitan School Readiness, Preschool education
Collections