Ahilik ve sosyal hizmet
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ahilik 12. yy. da Anadolu'da sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda temelleri atılmış, daima toplum yararını gözeten sivil toplum kuruluşudur. Ahilik günümüzde esnaf teşkilatı boyutu hep ön planda tutulduğu için, ahilik teşkilatlanmasının ahlak, inanç, toplumsal dayanışma ve bütünleşme gibi fonksiyonel diğer temel yanları anlatılamamıştır. Ahilik sadece ekonomik boyutu değil aynı zamanda sosyal kültürel anlamda geleneğimizden geleceğimize ışık tutabilecek bir sosyal refah, adalet anlayışını benimsemiş sosyal politika yapılanmasıdır. İnsan onuru, insanlık onuru gibi kabul görmüş ben duygusunu biz olarak yaşatmayı gaye edinmiştir. Ahilik bu gaye için var olmuş temel dinamiklerini maddi ve manevi temel boyutlarıyla ortaya koymuştur. Ahilik örgütlenmesi ideal bireyden hareketle ideal toplumu hedeflemiştir. Toplumcu anlayışı her ne kadar ön planda olsa da `bireyden topluma`, `ben duygusundan bize` ulaşmayı güçlendirici ve problem çözücü boyutuyla ortaya koymuştur.Ahilik, içinde yaşanılan toplumun ötesinde bütün insanlığı kucaklayan bütün insanlığa hizmet etmeyi amaçlayan gaye ve gayretleri içermektedir. Ahiliğin prensipleri bu misyona göre yapılanmıştır. Ahilik teşkilatlanması topluma hizmet ülküsüyle hareket etmiştir. Bu amaçla toplumdaki dezavantajlı konumları çözmeyi hedeflemiş, bununla ilgili koruyucu ve önleyici çalışmalar yapmıştır. Günümüz kıyasıyla sivil toplum yapılanması diye adlandırdığımız bu yapılanma geçmişten geleceğe örnek alınabilecek bir sosyal hizmet yapılanmasıdır.Sosyal hizmetteki sistematik yaklaşımlardan `mikro,mezzo ve makro` yaklaşımlara örnek teşkil edebilecek bir yapılanma içinAhilik rehber bir kurumdur. Ahilikteki birey, grup ve toplum yapılanması sosyal hizmetteki bu kuramlara tarihsel bir hafıza olarak yer edinmelidir. Ahilikteki toplum ilişkisi beraberinde sosyal dayanışma ve bütünleşmeyi ön planda tutması itibariyle sosyal hizmet için model bir yapılanmadır. Ahilik teşkilatlanması aynı zamanda cinsiyet ayrımı gözetmeksizin `bacıyanırum` teşkilatlanması ile kadınları da teşkilatlandırmış bu bağlamda sosyal hizmetteki temel prensiplerden olan ayrım yapmadan herkese eşit yaklaşım prensibi anlamında da örnek teşkil etmektedir. Aynı zamanda sosyo-ekonomik risklere karşıda bireyi dolayısıyla toplumu korumuştur. Günümüz sosyal güvenlik sitemine karşılık gelebilecek yardım sandıkları, esnaf sandığı gibi yardımlaşma ve destek ilkeleri ile toplumsal bütünleşme ve aidiyet duygusuyla sosyal devlet ilkesine destek vermişlerdir. Daha kapsayıcı bir ifadeyle geçmişin sosyal hizmet yapılanması olan ahilik günümüze yansımalarıyla ışık tutmaktadır. Ahilik (Akhism) is a civil organization that had been established on cultural and economic bases in the 12. century in Anatolia which always protected public interests. Because the Ahilik todays puts forward the trade organization its moral, faith, social solidarity and integration charachteristics are not handled enough. Ahilik is not only an economic integration but also a cultural value that carries out our tradition from past to next generation and a social policy of social wellfare and justice. It aims to keep the consciousness of `me` as `we` as an accepted idea for the human honour. For this purposes Ahilik presented financial and moral dynamics as fundemantel bases. The Ahilik begining with the individual aimed to achieve the ideal society. Although the sociatal mentality is at the forefront of Ahilik it introduced the `from individual to society` and `from me to we` sentiments.The Ahilik beyond the host society targets serving all people around the world. The principles of Ahilik are constructed around this mission. The Ahilik organization aimed serving to society and for this purpose the organization paid effort to solve the problems of disadvanteged groups. In comparing to actuel terms the Ahilik organization is a civil society organization that could be a taken as an example of social services coming from past to future.The Ahilik could be a guide for us at `micro, mezzo and macro level` approches to sistematize the social services. The structuring of individual, group and society at Ahilik must be a historical theory in the memory of social service. Also it represents a model of social cohesion and solidarity relation. The Ahilik organization at the same time ignored gender discrimination and gave a role two women in the structure and name them as `bacıyanı rum`. Thus it could be seen that the Ahilik organisation had not discrimated the people from any backround and tried to equalise all individual in society. Beside it protected the individiual as well as the society from economic crysis. The organization corresponds to social security system in our times with the aid funds, trader funds etc solidarity programs had been astablished. Thus the feeling of belonging and loyalty to state were provided. In wider terms the Ahilik highlight our Daily social service system.
Collections