A study on examining the burnout levels of Turkish EFL teachers working at two state universities in Ankara
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez Ankara'da iki devlet üniversitesinin hazırlık okullarında çalışmakta olan İngilizce öğretmenlerinin tükenmişlik seviyelerini araştırmaktadır. Bu çalışmada tükenmişlik (duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık) üç ayrı boyutlu bir olgu olarak ele alınmakta ve eğitimciler için kullanılan Maslach Tükenmişlik anketi ile ölçülmektedir. Çalışmada 2012-2013 akademik yılı süresince rastgele seçilen 110 İngilizce öğretmenine nicel veri toplamak için Maslach Tükenmişlik Envanteri uygulanmıştır. Çalışmadaki bulgular, bu iki devlet üniversitesinde çalışan İngilizce öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma seviyelerinde çeşitlilik göstermiş; öte yandan, kişisel başarı duygusunun önemli ölçüde yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Nitel veri için ise öğretmenlik mesleğinde tükenmişliğe neden olan ortak öğeleri belirlemek için 20 görüşme yürütülmüştür. Bulgular, maaş, iş arkadaşları ve idari kadroyla iletişim, aşırı iş yükü, fiziki çevre ve bağımsız karar vermedeki eksikliğin öğretmen tükenmişliği ile bağlantılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, tükenmişliği azaltmak veya önlemek için bazı önerilere de bu çalışmada yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler İngilizce öğretmenleri, Mesleki Tükenmişlik, Maslach Tükenmişlik Envanteri. This thesis investigates the job burnout levels of teachers of English working at preparatory schools in two state universities in Ankara. In this study, burnout is considered as a three-dimensional syndrome (i.e. emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment) that is measured with the `Maslach Burnout Inventory-Educators Survey?. `MBI-ES? was used to collect quantitative data in the study from randomly chosen 110 teachers of English during 2012 - 2013 academic year. The findings of the study revealed that emotional exhaustion and depersonalization levels of teachers of English working in these two state universities varied, whereas, teachers had significantly higher sense of personal accomplishment. The qualitative data were conducted with 20 teachers through structured interviews to determine the common factor(s) that bring about burnout in the teaching profession. The findings show that monthly income, interaction with colleagues and administrative staff, work overload, physical environment, and lack of autonomy in decision making are associated with teacher burnout. In order to lower or decrease burnout levels, some suggestions were also included in the study. Keywords Teachers of English, Job Burnout, Maslach Burnout Inventory.
Collections