Evaluation of the efl coursebook `Language Leader` from Ufuk University Preparatory School students` perspectives
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Ufuk Üniversitesi Hazırlık Okulunda ders kitabı olarak kullanılan 'Language Leader' adlı kitabı Hazırlık Sınıfları öğrencilerinin bakış açısıyla değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu kapsamda, kitabın dış görünüm, düzen ve plan, uygunluk düzeyi, benimsediği metodoloji, içeriği, etkinlikleri, sosyal ve kültürel değerler açısından ne ölçüde öğrenci ihtiyaç ve beklentilerini karşıladığını belirlemek için demografik bilgiler ve değerlendirme ölçütlerinden oluşan bir anket katılımcılar üzerinde uygulanmıştır. Buna göre 2012-2013 akademik yılında Ufuk Üniversitesi Hazırlık Okulunda okuyan 312 öğrenci arasından 203 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Veriler bir öğrenci anketi aracılığıyla toplanmıştır. Öğrenci anketi, öğrencilerden yaşlarını, cinsiyetlerini, mezun oldukları okulu, dil becerileri üzerine görüşlerini, kitabı kullanma sürelerini, kullanmakta oldukları kitabın seviyesini belirtmelerini isteyen bir demografik bilgi formu ve kitabın değerlendirilmesi için düzenlenmiş değerlendirme ölçütlerinden oluşmaktadır. Toplanan veriler nicel olarak incelenmiştir. Çalışmanın sonuçları araştırma soruları doğrultusunda sunulmuştur. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin kitap ile ilgili görüşlerinin önemli ölçüde değiştiğini göstermektedir. Katılımcıların büyük çoğunluğu kitabın dış görünümü, düzeni ve planı ve kitabın benimsediği metedoloji üzerine olumlu bir bakış açısına sahipken , büyük bir çoğunluk ise kitabın öğrenci seviyesi ve öğrencilerin dil öğrenme hedeflerine uygunluk düzeyi üzerine daha kuşkucu bir yaklaşıma sahiptirler. Sonuçlar aynı zamanda, kitaptaki dil becerileri ve öğrencilerin dil seviyeleri arasında bazı uyuşmazlıklar olduğunu ve bir çok öğrencinin kitaptaki okuma metinlerini ve yazma etkinlerini zor bulduğunu ortaya koymuştur. Bu noktada sonuçlar kitabın dil becerileri ve bu becerilerin öğrencilerin seviyelerine ugunluk düzeyi açısından öğrenci ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek şekilde bazı düzenlemelere ve değişikliklere gereksinim duyduğunu göstermiştir. Bu bağlamda, kitabın öğrenci beklenti ve ihtiyaçlarına cevap verebilecek ve öğrencileri hedef dili kullanmaya teşvik edebilecek şekilde geliştirilebilmesi amacıyla bazı çıkarımlarda ve önerilerde bulunulmuştur.Keywords: Coursebook, Materials Development, Materials Evaluation, Evaluation Criteria The study aimed at evaluating the coursebook ' Language Leader' used at Ufuk University Preparatory School from Preparatory Classes students' point of view. In this context, the demographic information form and the evaluative criteria were administered on the participants to find out to what extent the coursebook meets the students' needs and expectations in terms of seven components, namely physical appearance, the layout and organization, appropriacy, the methodology, the content, exercises and activities, cultural elements. Accordingly, 203 students out of 312 who studied at Ufuk University Preparatory School in the academic year 2012-2013 participated in the study. The data were collected through the questionnaire. The questionnaire consists of the demographic information form asking the students to indicate their age, gender, graduated school, perceptions about the language skills, duration of using the coursebook, and the level of the coursebook that is being used and the list of criteria formed for coursebook evaluation. The gathered data were analysed quantitatively. The results of the study were presented in accordance with the research questions.The findings of the study showed that the students' views about the coursebook seem to change substantially. While the participants at large have a positive view about the physical appearance, layout and organization and the methodology of the coursebook, most of the students have a more sceptical view on the appropriacy of the coursebook for their proficiency level and their purpose of language learning. The results also revealed that there were some mismatches between the students' linguistic level and language skills in the coursebook; and most of the students found reading texts and writing activities so challenging. At this point, the results suggested that it needed to be made some modifications and adaptations on the coursebook so that the coursebook appeals to the students' needs and expectations in terms of language skills and the appropriacy of these skills for the students' proficiency level. In this sense, some implications and suggestions were presented with the purpose of developing the coursebook in the way of meeting the students' needs and expectations, and encouraging the students to use the target language.Keywords: Coursebook, Materials Development, Materials Evaluation, EvaluationCriteri
Collections