Preparatory class students` perceptions of their English instructors` interpersonal behaviours at Karabük University School of Foreign Languages
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Karabük Üniversitesi hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okutmanlarının kişilerarası davranış özelliklerini araştırmaktır. Bu çalışma, ayrıca okutmanların kendi kişilerarası davranış algılarının yanı sıra öğrencilerin algıları ile öğrenci cinsiyetleri, okutman cinsiyetleri, öğrencilerin mezun oldukları okul türü ve okutmanların tecrübe yılı arasındaki ilişkileri de araştırmıştır. Veri toplama aracı olarak 50 madde ve 8 alt boyuttan oluşan (liderlik, yardımsever/arkadaş canlısı, anlayışlı, öğrenci serbestliği, kararsız, hoşnutsuz, azarlamacı, katı) Türkçeye çevrilen ve uyarlanan Öğretmen Etkileşim Ölçeği (QTI) kullanılmıştır. Veriler Karabük Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulunda 30 İngilizce okutmanın 30 sınıfında eğitim gören 991 hazırlık öğrencisinden toplanmıştır. Veriler bağımlı ve bağımsız örneklem T-testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılarak incelenmiştir. Sonuçlar, öğrenciler ve okutmanların kişilerarası öğretmen davranış algıları 3 alt boyutta istatistiksel olarak farklı olduğunu göstermiştir. Öğrenci algıları, okutman cinsiyetine göre anlamlı farklılık gösterse de, öğrenci cinsiyetine göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin öğretmen davranışını algıları ve okutman tecrübe yılı arasında ilişki olduğunu ve farkın anlamlı olduğunu göstermiştir. Ancak, öğrencilerin İngilizce okutmanlarının kişilerarası davranışını algıları öğrencilerin mezun oldukları okul türü bakımından anlamlı farklılıklar göstermemiştir. Son olarak, okutman profilleri incelemesi, Karabük Üniversitesi'ndeki İngilizce okutmanlarını çoğunun hoşgörülü-otoriter yapıda olduğunu göstermiştir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar araştırmacılar ve okutmanlar için önemli çıkarımlar içermektedir.Anahtar Sözcükler: Öğrenme ortamı, öğretmen kişilerarası davranışları, öğrenci algıları, Öğretmen Etkileşim Ölçeği The purpose of this study was to investigate Karabük University preparatory class students' perceptions of their English instructors' interpersonal behaviours. The study also investigated instructors' perceptions of their own interpersonal behaviours as well as the relationships among students' perceptions of their instructors' interpersonal behaviours, student gender, instructor gender, student alma mater, and instructor professional experience. For data collection, 50-item translated and adapted version of Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) on a five-point scale representing 8 different dimensions of teacher interpersonal behaviour (leadership, helpful friendly, understanding, student freedom, uncertain, dissatisfied, admonishing, strict) was used. The data were collected from a sample of 991 preparatory class students at Karabük University School of Foreign Languages in 30 classrooms taught by 30 English instructors. The data were analyzed by using paired samples and independent T-test analyses, one-way ANOVA, and simple correlation. The results indicated that the differences between students' and instructors' perceptions dimensions of teacher interpersonal behaviour were statistically significant in three scales (helping/friendly, understanding, and uncertain). Although the students' perceptions revealed statistically significant differences in terms of instructor gender, they showed non-significant differences in terms of student gender. In addition, the results indicated that there was a relationship between students' perceptions and instructors' professional experience, and the differences were significant. However, students' perceptions of their English instructors' interpersonal behaviours showed non-significant results in terms of the students' alma mater. Lastly, the analysis of instructor profiles indicated that most of the English instructors at Karabük University were tolerant-authoritative.The results of the study carry considerable implications for English classrooms, instructors, and researchers.Key Words: Learning environments, teacher interpersonal behaviour, student perceptions, Questionnaire on Teacher Interaction
Collections