Increasing fluency in speaking through the use of communicative activities
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sam Al-asadi. `İletişimsel Konuşma Etkinlikleriyle Konuşmada Akıcılığın Artırılması`, Ankara, 2015 İngilizce öğretimi alanında çalışanlar her zaman dili en akıcı biçimde konuşmayı öğretmenin yollarını aramışlardır. Bu çalışma da, bu amaca ulaşmak için atılan adımlardan biridir ve rol yapma etkinlikleri gibi iletişimsel temelli konuşma etkinliklerinin Iraklı İngilizce öğrenen öğrencilerin konuşma performansında akıcılığı artırıp artırmadığını belirlemeyi hedeflemektedir.Bu amaca ulaşmak için, Irak'taki iki ortaokuldan rastgele seçilen 60 katılımcının yer aldığı deneysel bir araştırma deseni benimsenmiştir. Katılımcılar deney grubu ile kontrol grubu olacak şekilde ikiye ayrılmıştır. İlk olarak, çalışmanın ön testi olarak işlev gösteren bir rol oynama etkinliği yapılmıştır. Sonra iki ay süren deney süreci başlamıştır. Son aşamada başka bir rol oynama etkinliği yapılmıştır ve bu da son test olarak işlev göstermiştir. Verilerin analizi için ilk aşamada, ön testi ve son testi oluşturan rol oynama etkinlikleri Doff'un (1990) sunduğu ölçütlere göre katılımcı öğretmenler tarafından notlanmıştır. Sonrasında bu notlandırmalar analiz için SPSS'e aktarılmış ve istatistiki olarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma rol oynama, problem çözme gibi iletişimsel dil öğretimini temel alan etkinliklerin İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen Iraklı öğrencilerin konuşma performanslarında akıcılığı artırdığını ortaya koymuştur.Anahtar Kelimeler: ELT, EFL, Iraklı öğrenciler, İletişimsel Dil Öğretimi, Konuşma,Akıcılık. English language teaching professionals have always been in search of what makes speaking the language fluently possible. This study is another step taken toward that goal, aiming to find out if it is possible to improve fluency in the speaking performances of Iraqi learners of English with the use of communicative speaking activities such as role-play.In order to realize this aim, an experimental research design is adopted with the 60 participants randomly selected in two Iraqi secondary schools. The participants were grouped into two and identified as the experimental group and the control group. First, a role-play activity, which functioned as the pre-test of the study was practiced. Then what followed was the treatment stage, which lasted two months. Finally, another role-play activity was done in the classroom and it was the post-test, which was to give the indication of a possible increase in students' fluency in speaking.As for the analysis of the data, role-play activities, in other words, the pre- and the post-tests were graded by the coordinating teachers according to Doff's (1990) criteria. Afterwards, the grades were transferred to SPSS and the results were analyzed with the program.Consequently, the study revealed that the use of communicative activities such as role-play activities or problem-solving tasks leads to an increase in fluency of EFL learners' speaking performance.Keywords: ELT, EFL, Iraqi learners, Communicative Language Teaching, Speaking, Fluency
Collections