Use of l1 in efl classes and teachers` and learners` opinions on the issue (A case study in a Turkish state primary school)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda ana dili kullanımı uzun süredir sıkça tartışıla gelen bir konudur. Bazı eğitimciler hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin ana dili kullanmaması gerektiği tezini savunurken, diğer bir grup ise yabancı dil öğreniminde ana dili kullanımının yadsınamaz bir katkı sağladığı ve sayısız işlevi olduğu görüşünü savunmaktadırlar.Bu araştırmanın amacı yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda ana dili kullanımı üzerine öğretmen ve öğrenci görüşlerini araştırmak, ana dili kullanımının öğretmenler ve öğrenciler tarafından yabancı dil öğrenirken ne kadar gerekli görüldüğünü belirlemek ve öğretmenlerin ana dili iletişime ve metoda yönelik uygulamalarını ve öğrencilerin ana dili taleplerini incelemektir. Bu çalışma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Ankara'da bir devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya altı İngilizce Öğretmeni ve altı İngiliz Dili öğrencisi katılmıştır. Çalışmada nitel analiz metodu kullanılmıştır. Bulgular birebir görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Ana dili kullanımına dair öğretmen öğrenci görüşleri arasındaki ilişki içerik analizi yoluyla yorumlanmıştır.Nitel analiz sonuçları ana dili kullanımının yabancı dil öğretiminin ayrılmaz bir parçası olduğunu ancak farklı dil becerileri ve dil bileşenlerinde ve farklı yeterlilik seviyelerinde öğretmenlerin ana dili kullanımı uygulamaları ile öğrencilerin ana dili talepleri arasında önemli bir görüş farklılığı olduğunu ortaya koymuştur. Hedef dil edinimi üzerine güncel teoriler bakıldığında ve son çalışmalar incelendiğinde, ana dilin dil öğretiminde zorunlu ve yardımcı bir rol üstlendiği açıkça görülmüştür.Anahtar Kelimeler: ana dili kullanımı, yabancı dil, öğretmen öğrenci tutumları. There has been a hot debate upon the use of first language in foreign language classrooms for ages. While some educators assume that mother tongue should not be employed in foreign language classrooms, others state that use of native language provide an incontrovertible contribution to the learning process and carries out intricate functions.The aims of this study were to explore teachers' and learners' attitudes towards employment of L1 in language classes and to determine to what extent they find using L1 in the classroom necessary while teaching or learning a target language and to investigate teachers' practices and learners' demands in terms of use of L1 as a communicative and methodological tool. The present study was conducted at the end of spring semester of 2014-2015 academic year in Ankara in a state primary school. Six English language teachers and six English language learners participated in the study. The study employed qualitative analysis method. The findings were collected through individual interviews. The relationship between English language teachers' opinions and learners' opinions was interpreted through content analysis. The results of the qualitative analysis revealed that first language is an inseparable part of language teaching; however, there is significant difference between teachers' practices of L1 and the learners' demands for L1 in different language skills and language components and at different proficiency levels. Through referring to the current theories of target language acquisition and reviewing the recent literature, it can be recognized that the mother tongue of learners has a necessary and facilitating role in all aspects of language instruction.Key Words: the use of first language, foreign language, teachers' and learners' attitudes.
Collections