Beliren yetişkinlik döneminde algılanan ebeveynlik tutumları ile kimlik statüleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Beliren yetişkinlik dönemi, kimlik gelişimi açısından olanakların denendiği ve keşiflerin yapıldığı bir dönem olarak görülmektedir. Aile tutumlarının da kimlik oluşturma üzerindeki etkileri kanıtlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, beliren yetişkinlik döneminde algılanan ebeveyn tutumları ile kimlik statüleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Bu çalışmaya Ankara ilinden 213 kadın, 105 erkek olmak üzere toplamda 318 kişi katılmıştır. Katılımcılar 18-25 yaş aralığındadır. Araştırmaya katılan kişilerin onayları alındıktan sonra demografik bilgileri istenmiş ve yanında `Beliren Yetişkinliğin Boyutları Envanteri`, `Kimlik Gelişiminin Boyutları Ölçeği` ve `Ana-Baba Tutum Ölçeği` sırasıyla uygulanmıştır. Hipotezlerin test edilmesi için yapılan analizler sonucunda, cinsiyetin; beliren yetişkinlerde, kimlik statülerinde ve ebeveynlik tutumlarında farklılaştığı görülmektedir. Çalışan ya da öğrenci olma durumuna ve ailenin eğitim düzeyine göre değişkenler arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Ayrıca, sosyoekonomik statünün demokratik anne-baba tutumu üzerinde anlamlı etkileri olduğu gözlenmiştir. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan ailelerde, sosyoekonomik düzeyi düşük olan ailelere kıyasla ebeveylerin, kişileri daha demokratik algıladıkları belirlenmiştir. Bunun yanında, aile ile birlikte yaşama/aileden ayrı yaşama durumları arasındaki ilişki incelendiğinde beliren yetişkinliğin alt boyutlarından olan olumsuzluk/kararsızlık ve olanakları deneme/kendine odaklanma boyutlarında anlamlı farklılıklar görülmüştür. Tüm bunlara ek olarak çalışma değişkenleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde, hem pozitif hem negatif yönde olan birçok güçlü ilişki görülmüştür. Son olarak, algılanan anne-baba tutumlarının ve kimlik gelişimi boyutlarının; beliren yetişkinlik boyutlarını yordayıp yordamadığını görmek için regresyon analizi uygulanmıştır. Emerging adulthood is a period in which the possibilities are tried and the explorations are made with regard to identity development. The effects of the parental attitudes on identity formation are proved. The purpose of this study is to analyze the relation between identity status and the perceived parental attitudes in emerging adulthood period. Totally 318 people, 213 women and 105 men from Ankara attended this study. The age range of the participants is 18-25. After receiving approvals of the participants, demographical information of them were requested and `Inventory of Emerging Adulthood's Dimensions`, `Scale of Identity Formation's Dimensions` and `Scale of the Parental Attitudes` were practiced respectively. According to the examinations which made in order to test hypothesizes, the gender become different in emerging adults, identity statuses and parental attitudes. In terms of being a student or an employee and educational level of the family, significant differences were not determined between the variables. On the other hand, it is observed that the socioeconomic status has significant effects on democratic parental attitudes. In families whose socioeconomic levels are high, it is determined that individuals are perceived in a more democratic way by comparison to the families of lower socioeconomic status. Besides that, when the relation between living with family and living apart from family were examined, significant differences were observed in dimensions of negativity/instability and experimentation/self-focused that are sub-dimensions of emerging adulthood. In addition to all these, when the relations between variables of the study were investigated, a lot of strong ties were seen both positively and negatively. Finally, regression analysis was practiced in order to see if perceived parental attitudes and dimensions of identity formation predict the dimensions of emerging adulthood or not.
Collections