Mobbingin çalışanlar ve yöneticiler arasındaki iletişime etkisi: Ankara ilinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma hayatında mobbing ve iletişim kavramları, önemli psikoloji kavramları içerisinde yer almaktadır. Mobbingin iş yaşamımızda her geçen gün daha fazla ortaya çıktığı görülmektedir. İş hayatında çoğu zaman karşılaşılan ama mobbinge uğrayan kişilerin sessiz kaldığı, ortaya çıkmasından korktuğu mobbing durumu; kişiye hem psikolojik hem de fiziksel olarak zararlar vermektedir. Yaşanan mobbing ile beraber çalışanın çalışma ortamına ilgisinin azalması, performansının düşmesi gibi olgular ortaya çıkmaktadır. Mobbing davranışlarının mağdurları fiziksel, psikolojik ve performans etkileri bağlamlarında anlamlı olarak etkilediği görülmektedir. Mobbinge uğramış kişinin en azından çalışma hayatında dayanışma içinde bulunmasının mobbingin olumsuz etkilerinin azalmasına katkı sağladığı bilinmektedir. Mobbinge uğramış ve uğramakta olan çalışanların bu süreçte neler yaşadıkları ve verdiği zarar kabul edilemez bir olgudur. Özellikle çalışma ortamında yaşanan ve çalışanların çalışma ortamını etkileyen bu durum, bunun yanında sosyal ortamlarını, yakınlarıyla olan ilişkilerini de etkilemektedir.İletişim, çalışan ve yönetici arasında bir köprü vazifesi görür. İletişimin düşük olması çalışma veriminin düşmesine, anlaşmazlıklara neden olur. Özellikle hizmet sektöründe çalışanların iletişim verimlerinin çok yüksek ve verimli olması gerekir.Çalışmanın temel amacı mobbingin çalışanlar ve yöneticiler arasındaki iletişim etkisini belirlemektir. Çalışmanın teorik kısmında çalışanlar ve yöneticilerin yaşadıkları mobbing sorunları ve iletişim süreci ele alınmıştır. Uygulama bölümünde ise Ankara ilinde faaliyet gösteren sağlık sektörü çalışanları ve yöneticilerine anket çalışması yapılmıştır. Çalışmada toplamda 340 kişiye anket uygulanmıştır. Uygulama sonucu geçerli olan anketlerin verileri SPSS 15.0 programı ile analiz edilmiştir. Uygulama kısmında tanımlayıcı analizler, faktör analizi ve lineer regresyon analizi yapılmıştır. Uygulanan faktör analizi sonucunda 4 faktör elde edilmiştir. Bu faktörler iletişim hızı ve iletişim kurma becerisi, psikolojik etkenler ve aşağılamadır. Uygulama kısmında mobbing faktörlerinden psikolojik etkenler ve aşağılanma skorlarının iletişim hızı ve iletişim kurma becerisi üzerindeki etkisine bakmak için çoklu lineer regresyon analizi yapılmıştır. Uygulama sonucunda mobbing faktörlerinden psikolojik etkenler skorunun 10 birimlik artışı; iletişim faktörlerinden iletişim hızı skorunun 5 birim azalmasına ve iletişim faktörlerinden iletişim kurma becerisi skorunun 3 birim azalmasına neden olduğu saptanmıştır. Mobbing and communication concepts in working life, are included in the concepts of important psychology. It seems that mobbing has become more and more evident every day in our business life. Most of the time in business life in which encountered, the people who are suffering from mobbing remain silent and the situation of being in case of a fear of emergence about mobbing; hurts the person both psychologically and physically. With the experience of mobbing for an employee, there happens a reduction of interest to the working environment and a decrease in performance. Mobbing behaviours significantly affect victims in pyhsical, psychological and performance impact contexts. It is known that the person who has suffered from mobbing at least has a solidarity in working life for contributing to the decrease of the negative effects of mobbing. The damage caused that the employees who have suffered and are suffering from mobbing at their lifes and have lived during this process is unacceptable. This situation, which is especially experienced in the working environment and affecting the working environment of the employees, also affects their social environment and the relations with their relatives.Communication forms a bridge between the employee and the manager. The communication being low, causes a reduce in work efficiency, causes disaggrements. Especially in the service sector, the efficiency of communication should be very high and efficient. The main aim of the study is to determine the influence of communication between employees and managers. In the theoretical part of the study, the mobbing problems experienced by employees and managers and communication processes are addressed. In the application part, a questionnaire study was conducted to the health sector employees and managers operating in Ankara province. A total of 340 people were surveyed in the study. The results of the surveys that were valid after the application were analyzed by the SPSS 15.0 program. Descriptive analyzes, factor analysis and linear regression analysis were performed in the application part. As a result of applied factor analysis, 4 factors were obtained. These factors are; communication speed and communicating skill, psychological factors and humiliation. In the application part, multiple linear regression analysis was performed to look at the effect of mobbing factors which are psychological factors and humiliation scores, on communication speed and communicating skill in practice. As a result of the application, it has been determined that a 10-units of increase in psychological factors score from the mobbing factors; causes a 5-units of decrease in communication speed score from communication factors and also causes a 3-units of decrease in communicating skill score from communication factors.
Collections