Sosyal medyanın satın alma davranışına etkisi: Ankara ilinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı sosyal medyanın, satın alma davranışı üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda tüketicilerin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları, sosyal medya üzerinden alışveriş yapma durumları, sosyal medya kanallarının satın alma kararını etkileme durumu, sosyal medya ile ilgili ifadeler ve bunların satın alma davranışı üzerindeki etkisi araştırma kapsamında yer almıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini 350 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, 16 sorudan oluşan anket ile toplanmıştır. Ankette katılımcılara internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları, sosyal medya kanallarının pazarlama ve satın alma kararını etkileme durumu, sosyal medyadan alışveriş yapma ile ilgili olarak ifadeler ve satın alma davranışları ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Toplanan veriler SPSS 25.0 kullanılarak tanımlayıcı istatistik yöntemleri, korelasyon ve regresyon ile analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgulara göre; katılımcıların %89'u bir sosyal medya hesabına sahiptir ve %60'ı bir yıldan daha uzun bir süredir kullanmaktadır. Sosyal medyanın en önemli kullanım nedenleri iletişim, paylaşım, bilgi edinme ve eğlenmedir. Katılımcıların %87'si sosyal medyadan alışveriş yapmaktadır. Bunun en önemli nedenleri mağaza gezmenin yoruculuğundan kurtulmak, ürünün indirimli veya düşük fiyatlı olması, mağazalardan almaya zamanın olmaması ve uygun ödeme seçenekleridir. Tüketiciler, sosyal medyadan alışveriş ile ilgili olumlu bir bakış açısına sahiptirler, tanıdıkları kişiler veya işletmeler tarafından paylaşılan bilgilere güvenmektedirler, yapılan yorumları ve paylaşımları dikkate almaktadırlar. Sosyal medyadan alışveriş ile ilgili olumlu ifadelere sahip olmanın satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Erişim kolaylığı, ekonomiklik, iletişim, bilgi alışverişi, güven ve eğlencelilik gibi faktörler tüketicilerin sosyal medyadan alışverişini anlamlı olarak arttırmaktadır.Anahtar SözcüklerSatın Alma Davranışı, Sosyal Medya, Tüketici. The main purpose of this research is to determine the effect of social media on purchasing behavior. For this purpose, consumers' internet usage and social media usage habits, situations of shopping through social media, the effect of social media channels on purchasing decision, social media related findings and their effect on purchasing behavior were included in the research. The sample of the research which was conducted in the relational screening model consisted of 350 participants. The data of the study were collected by a questionnaire consisting of 16 questions. In the questionnaire, participants were asked about internet and social media usage habits, social media channels influencing purchasing decision, buying and selling behaviors related to shopping from social media. The collected data were analyzed by descriptive statistical methods, correlation and regression using SPSS 25.0. According to findings; 89% of participants have a social media account and 60% use a social media account for a year or longer. The most important reasons for the usage of social media are communication, sharing, accessing information and fun. 87% of participants shop from social media. The most important reasons for this are to get rid of the tiredness of the shopping by walking, to get discounted or low price of the product, having not enough time to buy it from the stores, and the appropriate payment options. Consumers have a perspective on shopping from social media, they rely on information shared by people they know or businesses, they take comments and shares into consideration. Having a positive attitude towards shopping from social media has a significant impact on purchasing behavior. Factors such as accessibility, affordability, communication, information exchange, trust and fun increase consumers' purchasing from social media significantly.Key WordsPurchasing Behavior, Social Media, Consumer.
Collections