Bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin sahip olduğu otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Uygulama, Ufuk Üniversitesi Eğitim ve Edebiyat Fakültelerine kayıtlı yirmi dört öğrenciden oluşan deney ve plasebo grubu olmak üzere üç ayrı grupla yürütülmüştür. Deney grubundaki katılımcılarla on iki oturum bilişsel-davranışçı grupla psikolojik danışma, plasebo grubundaki katılımcılarla on iki oturum plasebo niteliğinde grup etkinliği gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda bulunan katılımcılara ise herhangi bir uygulamada bulunulmamıştır. Tüm gruplara Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ-30) ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ-A) ilk oturumlarda ön-test, son oturumlarda son-test, son oturumdan iki ay sonra ise izleme ölçümü uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubunun FOTÖ–A ön-test ve son-test puan ortalamaları (p<.05) anlamlı derecede azalmıştır. Deney grubu FOTÖ-A son-test puan ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>.05). Plasebo grubunun FOTÖ-A ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Kontrol grubunun FOTÖ-A ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Deney grubunun ODÖ-30 ön-test ve son-test puan ortalamaları (p<.05) anlamlı derecede azalmıştır. Deney grubu ODÖ-30 son-test puan ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>.05). Plasebo grubunun ODÖ-30 ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Kontrol grubunun ODÖ-30 ön-test ve son test-puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Sonuç olarak, bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışma, üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumlarının azalmasında etkili bulunmuş ve bu etkinin kalıcı olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Bilişsel terapi, bilişsel davranışçı terapi, grupla psikolojik danışma The aim of this study is to determine the effect of cognitive-behavioral group counseling on university students' automatic thoughts and dysfunctional attitudes. The study group consisted of twenty-four college students for test, placebo and control groups enrolled in Ufuk University Faculties of Education and Literature. 12 sessions of cognitive-behavioral group counseling were performed with the test group, and twelve sessions placebo-group counseling activities were performed with the placebo group. There is no counseling given to the control group. At the beginning of the group sessions, Turkish forms of Automatic Thoughts Questionnaire (ATQ-30) and Dysfunctional Attidutes Scale (DAS-A) were applied to the to three groups as pre-test, post-test at the end of the sessions and two months after the follow-up test. The mean scores of the DAS-A and ATQ pre-test and post-test scores (p <.05) of the test group were significantly decreased. No significant difference between the mean scores of the test group DAS-A ands ATQ post-test and the mean follow-up (p> .05) was found. No significant difference between the placebo group's DAS-A and ATQ pre-test and post-test mean scores (p> .05) was found. No significant difference between the control group's DAS-A and ATQ pre-test and post-test mean scores (p> .05) was found. Consequently, cognitive-behavioral group counseling was found to be effective in reducing the automatic thoughts and dys-functional attitudes of university students and this effect was found to be permanent.Keywords: Cognitive therapy, cognitive behavioral therapy, group counseling
Collections