Psiko-eğitime dayalı grup yaşantısının öğretmen adaylarının sınav kaygısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin kaygı ile başa çıkmaları, yaşam uyumlarını artırmak adına önemli birbeceridir. Özellikle günümüzde performansa dayalı değerlendirmelerin daha ağırlıklayapıldığı ve kişinin kariyer planlamasında bu performansların önemi düşünüldüğünde,kaygının bir boyutu olan sınav kaygısı ile başa çıkmak daha da önem kazanmaktadır.Bu çalışmada bilişsel davranışçı odaklı psiko-eğitim yaşantısının yüksek öğretimkademesindeki öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Ayrıca sınavkaygısını kontrol edilmesinde en etkili yaklaşım olduğu düşünülen ve sınav kaygısınınkuruntu ve duyuşsal boyutlarına yönelen davranışsal ve bilişsel terapi tekniklerininkullanılarak sınav kaygısına etkisi ölçülmüştür. Böylece diğer çalışmalarda dakullanılabilecek pratik bir psiko-eğitim grup yaşantısı etkinliği oluşturulmasıamaçlanmıştır. Ayrıca böyle bir çalışmanın önleyici rehberlik uygulamaları açısından daönemli olacağı düşünülmektedir.Araştırmanın çalışma grubu, üniversite son sınıfta öğrenim görmekte olanyüksek sınav kaygısına sahip, 14'ü deney grubunda, 14'ü kontrol grubunda olmak üzeretoplam 28 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak,Spielberger ve arkadaşları (1980) tarafından geliştirilen, Öner ve Albayrak-Kaymak(1990) tarafından Türkçe 'ye çevrilen Sınav Kaygı Envanteri (Test Anxiety Inventory)kullanılmıştır. Sınav Kaygı Envanteri, `Kuruntu Kaygısı` ve `Duyuşsal Kaygı` olmaküzere iki alt testten meydana gelmektedir. Çalışma ön-test son-test, deney ve kontrolgruplu, deneysel yöntem ile yürütülmüştür. Üniversite son sınıf öğrencilerine sınavkaygı envanteri uygulanmış, bu uygulama sonucunda elde edilen ham puanlar, `SınavKaygı Envanteri` inde yer alan kız ve erkek olma durumuna göre standart toplampuanlara (Standart T- Puanları) çevrilmiştir. Ölçekteki Standart T- puanları sınavkaygısı ortalaması 50, standart sapma 10 olarak verilmiş; bu araştırmada Standart TPuanları 60 ve 60'ın üstünde olanlar `yüksek sınav kaygılı öğrenciler` olarak kabuledilmiştir. Sonra ise bu gruptaki öğrenciler içinden kız ve erkek oranını dikkate alınarak28 öğrenci seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilmiş 14 öğrenciden oluşan bir deney bir dekontrol grubu gene seçkisiz örneklem yöntemi ile oluşturulmuştur.xivBaşlangıçta her iki gruba Sınav Kaygı Envanteri uygulanmıştır. Bu aşamadansonra altı hafta süre ile deney grubuna, sınav kaygısına yönelik psiko-eğitim programıuygulanmıştır. Uygulama sonucunda kontrol ve deney gruplarına son-test uygulamasıgerçekleştirilmiştir. Ön-test ve son-test verileri The StatisticalPacket for Social Sciences(SPSS 22,0) programına girilerek analiz edilmiştir. Araştırmada verilerin normaldağılım göstermemesinden dolayı nonparametrik testlerden Wilcoxon İşaretli SıralarTesti ve Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Araştırma neticesinde deney grubununsınav kaygısı son-test puan düzeyinin anlamlı düzeyde ön-test sınav kaygısı puandüzeyinden düşük olduğu tespit edilmiştir (p< 0,005). For individuals, over coming anxiety is an important ability forimproving theirharmony in life. Whenconsidered, especially today, assessments based on theperformance which happen more often and importance of these performances inindividual's career planning, over coming anxiety which is one of dimensions of anxietyis gaining importance.In this research,the effect of psycho-educational group life that isfocused on cognitive behavioral, on test anxiety level of higher education students waseanalyzed. Also by using behavioral and cognitive therapy techniques which incline todelusional and affective dimensions of test anxiety and are considered to be the mosteffective way for reducing test anxiety, the impact size of psycho-educational group lifewas evaluated.Hence, activity of psycho-educational group life which will able to beused other studies was intended to create. Also a study like that is thought to beimportant with regard to preventive quidance practices. Research sample are consistedof 28 college student with high test anxiety, 14 of which are in experimental group and14 of which are in control group. In this research, as a data collection tool, test anxietyinventory which was developed by Spielberger and his friends (1980) and wastranslated to Turkish by Öner-Albayrak Kaymak (1990), was used. Test anxietyinventoryconsists of two scales as delusional anxiety and affective anxiety. The studywas conducted in experimental design with preliminary test, final test, experimental andcontrol group. Test anxiety inventory was applied to final year undergraduate students,raw scores that acquired as the result of the application were transformed into standarttotal scores according to test anxiety inventory, depending on gender. The inventory,average of standart T point of test anxiety was determined as 50 and standard deviationwas determined as 10. In this research, the ones who have 60 standart t points and abovewere accepted as students with high test anxiety. After that, among these students, 28students were selected with taking male and female proportion into consideration,pursuant to random sample technique. Experimantal and control group which areconsisted of 14 students respectively were created pursuant to random sampletechnique.xviIn the beginning, test anxiety Inventoryhas applied to the both group. After this stage,psychoeducation program were applied to experimental group for 6 weeks, towards testanxiety. In consequence of the application, final test was applied to the experimentaland the control group. The datas of preliminary and final test were entered in TheStatistical packet for Social Sciences (SPSS) program and were analysed. İn the study,since the datas don't demonstrate normal distribution Wilcoxon marked sorts test andMann Whitney U test were used. As a result of the study, it was detected taht final test'sscore level of exam anxiety of the experimental group is significantly lower thanpreliminary test's score level of exam anxiety.
Collections