Devlet ve vakıf üniversiteleri işletme lisans öğrencilerinin kariyer bilinci ve kariyer planlama konusundaki farkındalıkları üzerine bir değerlendirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
UĞURLU, Pınar. Devlet ve Vakıf Üniversiteleri İşletme Lisans Öğrencilerinin Kariyer Bilinci ve Kariyer Planlama Konusundaki Farkındalıkları Üzerine Bir Değerlendirme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2020Çalışma yaşamı ve teknolojideki gelişmeler ile birlikte, bilgiye sahip olma ve kendini geliştirme olgusu bireyler için stratejik bir önem taşımaktadır. Hayatın her alanında esas alınması gereken sürekli gelişim faaliyetleri, bireylerin her zaman bir adım öne çıkmalarını sağlayacaktır. İşte bu kendini geliştirme, deneyim ve kazanımlarıyla bir mevkii edinme faaliyetlerinin hepsi kariyer olarak adlandırılır. İlgili literatür incelendiğinde bireyler kariyer kararlarını 20'li yaşlarda vermektedir. Bu yaşlar kişinin kendini tanıması, ne istediğine karar vermesi ve o yönde kendine yatırım yapması gereken yıllardır.Bu çalışmanın amacı, İşletme Bölümü öğrencilerinin kariyer bilinci ve kariyer planlamaları konusundaki farkındalıklarını ortaya koymaktır. İşletme Bölümü, mezun olduktan sonra mühendislik, tıp, eczacılık gibi spesifik bir çalışma alanı olmayıp bir çok alanda kariyer sahibi olunabilecek bir bölümdür. Bu yüzden bu öğrenciler için bilinçli bir kariyer seçimi ve kariyer planlama yapmak çok önemlidir. Öğrencilerin bu konudaki yönelimlerini incelemek amacıyla kendilerine `Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği (KVYÖ)` uygulanmıştır. İlgili ölçek genel ifadeyle kariyer kararı verme öz-yetkinliğini ölçerken, alt ölçekleri ile de `iş/meslek bilgisi, `kendini tanıma`, `kariyer tercihi, `kariyer planı oluşturma yolları` ve `mesleki konuları takip etme` hususlarını ölçmektedir. Alınan demografik bilgiler ışığında ise, öğrencilerin kariyer kararları konusunda kendilerini yetkin görmeleri ile yaptıkları arasında fark olup olmadığını ortaya koyarak bu konudaki kararlarının bilinci saptanmaya çalışılmıştır.Çalışma dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde kariyer kavramı, kapsamı ve önemi, ikinci bölümde kariyer planlama, üçüncü bölümde kariyer kararı ve kariyer kararı verme yetkinliği, dördüncü bölümde ise Ankara'daki devlet ve vakıf üniversitelerinde uygulanan anket çalışması kapsamındaki sonuçlar analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Planlama, Kariyer Kararı Verme Yetkinliği, Kariyer Bilinci UĞURLU, Pınar. An Assessment of Career Consciousness and Career Planning Awareness of Undergraduate Students in Business Administration Departments of State and Foundation Universities, Unpublished Master's Thesis, Ankara, 2020 The fact of being knowledgeable and self-improvement in parallel to developments in work life and technology has a strategic significance for individuals. Continuous development activities that need to be taken as the basis in any field of life would ensure individuals to step forward always. Entirety of these activities to acquire a position through self-improvement, experience and gains is called career. Considering the relevant literature, individuals make their career decisions in their 20s. During these ages, the person needs to recognize himself/herself, decide what he/she wants and make investment on that direction. This study aimed to put forward career consciousness and career planning awareness of students in Business Departments. Business Department does not a specific work area after graduation unlike engineering, medicine and pharmacy and it is possible to have a career in multiple areas. Thus, it is critical for students to make a conscious career selection and career planning. `Career Decision-Making Self-Efficacy Scale (CDMS)` was applied to students in order to identify their orientations in this issue. The relevant scale measures the self-efficacy to make a career decision in general sense and its sub scales, on the other hand, measure the matters of `job/profession knowledge`, `self-recognition`, `career choice`, `means of career planning` and `keeping up with occupational topics`. In the light of collected demographic data, it was aimed to reveal whether there was a difference between competency perception of students and what they did about their career decisions and to designate whether their decisions on this subject were reached consciously. The study consisted of four sections. The first section analyzed and assessed the career concept, its scope and significance, the second section analyzed and assessed career planning, the third section analyzed and assessed career decision and competency in career decision reaching, and the fourth section analyzed and assessed the outcomes of the scale applied in state and foundation universities in Ankara. Key Words: career, career planning, career decision-making self-efficacy, career consciousness
Collections