Kurumsalcı perspektiften kurumlar, siyasal rejim tipleri ve ekonomik kalkınma ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada kurumlar, siyasal rejim tipleri ve ekonomik kalkınma arasındaki ilişkiincelenmektedir. Söz konusu ilişkinin varlığı, belirlenim yönü, nedensellik derecesi veampirik boyutları literatürde kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Bu tez uluslararasıgüç yapısının yükselen ülkeler lehine değiştiği, illiberal rejimlerin sayısının arttığı ve2008 Krizi-sonrası dönemde demokrasi-merkezli kalkınma modellerinin cazibesiniyitirdiği bir bağlamın ürünü olarak ortaya çıkmıştır. Tezin temel amacı ise küresel güçgeçişleri döneminde önem kazanan siyasal rejim-ekonomik kalkınma ilişkisini tekrarele almak ve nedensellik mekanizmalarının aydınlatılmasına katkı sağlamaktır. Butezde Modernleşme kuramının ekonomik kalkınmanın nihai olarak demokrasiye nedenolacağı yönündeki varsayımını test etmek amacıyla Çin örneği 'en-olası vaka' analiziolarak ele alınmakta ve bu teorinin günümüzde geçerli olmadığı ortaya konmaktadır.Bu tezde ayrıca siyasal rejim tiplerinin açıklayıcı değişken olarak ekonomikkalkınmayı belirlediği savunulmaktadır. Spesifik olarak ise, ekonomik kalkınmaperformansı ve sürdürülebilirlik açısından liberal demokratik rejimlerin diğerkurumsal yapılara kıyasla daha elverişli bir çerçeve sunduğu hipotezi ilerisürülmektedir. Tezin bu bölümünde nedensellik mekanizmalarını aydınlatmakamacıyla karşılaştırmalı perspektiften kurumsalcı bir analiz geliştirilmektedir. Liberaldemokratik rejimler demokratik, anayasal ve ekonomik kurumlar ve koruduğu sivilhak ve özgürlükler vasıtasıyla ekonomik üretkenliği artırmakta ve dolaylı olarak beşerisermaye, sosyal sermaye, teknolojik gelişmeyi ve kalkınma-yanlısı ekonomikreformları teşvik etmesi ve toplumsal ve siyasal istikrarı sağlayan çatışma yönetimikurumları vasıtasıyla kalkınma için gerekli olan piyasa-dışı koşulları sağlamaktadır. This study examines the relationship between political regime types and economicdevelopment. The existence, direction of determination, the degree of causality andthe empirical dimensions of this relationship have been discussed widely in theliterature. This thesis has emerged in a context in which the international powerstructure is undergoing a sea change in favour of emerging countries and the numberof illiberal regimes is on the rise at a time that liberal development models have lostappeal in the post-2008 crisis. The main aim of the thesis is to reconsider therelationship between different constellations of political institutions and economicdevelopment performance, which have gained importance in a changing world order,and to contribute to the elucidation of causal mechanisms. In this thesis, in order totest the modernization theory's hypothesis based on the fact that economicdevelopment will ultimately lead to democracy, the Chinese case will be consideredas the most likely case and it will be shown that modernization framework appears tolost its validity. It is also argued that political regime type, as explanatory variable, isone of the determinants of economic development. It is hypothesized in particular thatliberal democratic regimes offer a more favourable political-institutional frameworkthan illiberal institutional structures in promoting and sustaining economicdevelopment. In this thesis, an institutional analysis is developed from a comparativeperspective in order to unveil the causal mechanisms. Liberal democratic regimesincrease economic productivity through inclusive institutions as well as through civilrights and freedoms embedded in this institutional framework. They indirectlyencourage human and social capital, technological development and inovation anddevelopment-enhancing economic reforms, and provide non-market conditions fordevelopment through conflict management institutions providing social and politicalstability.
Collections