Öğretmen algılarına göre örgütsel sağlık ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Elazığ il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, örgütsel sağlık ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma, ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Elazığ il merkezi ve ilçelerinde bulunan toplam 56 ortaokulda çalışan 1813 öğretmen; örneklemi ise 18 ortaokulda görev yapan 411 öğretmen oluşturmaktadır.Veri toplama aracı olarak, Hoy, Tarter ve Kottkamp (1991) tarafından okulların örgütsel sağlığını ölçmek ve betimlemek amacıyla geliştirilen `Örgütsel Sağlık Ölçeği` (ÖSÖ) ve Balay (2000) tarafından geliştirilen `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` (ÖBÖ) kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılımın olduğu maddelerde öğretmenlerin cinsiyet değişkeni için t-testi; okul türü değişkeni için tek yönlü varyans analizi; normal dağılımın olmadığı maddelerde ise öğretmenlerin cinsiyet değişkeni için Mann Whitney U; okul türü değişkeni için de Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel sağlık algısı ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon analizi ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla da Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Test sonuçları p≤0,05 hata düzeylerinde yorumlanmıştır.Örgütsel sağlık ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkilere yönelik elde edilen sonuçlar, örgütsel sağlığın örgütsel bağlılığı pozitif yönde etkilediğini ve örgütsel sağlığın örgütsel bağlılığı yüksek oranda yordadığını ortaya koymaktadır.Anahtar Kelimeler: Örgüt, örgütsel sağlık, örgütsel bağlılık. This study investigates the relationship between organizational health and organizational commitment according to the perceptions of teachers working in secondary schools in Elazig province.The study is in relational screening model. The population of the study consists of 1813 teachers working in 56 secondary schools in Elazig city center in 2016-2017 academic year, and the sample consists of 411 teachers working in 18 secondary schools.As data collection tools, `Organizational Health Scale` (OHS) developed by Hoy, Tarter and Kottkamp (1991) in order to evaluate and describe the organizational health of schools, and `Organizational Commitment Scale` (OCS) developed by Balay (2000) were used.In order to analyze the data obtained from the study, SPSS21 package program was used. For the items that are normally distributed, T-test was used for teachers' gender variable, and one-way analysis of variance was used for school type variable; for the items that are non-normally distributed, Mann Whitney U was used for teachers' gender variable, and Kruskal Wallis H test was used for school type variable. Pearson Correlation analysis was used to determine the relationship between organizational health and organizational commitment perceptions of teachers, and Multiple Linear Regression Analysis was used to determine how effective the independent variables are in predicting the dependent variables. The test results are interpreted at p≤0.05 error levels.The results obtained from the study reveal that organizational health affects organizational commitment positively and organizational health predicts organizational commitment.Key Words: Organization, organizational health, organizational commitment.
Collections