6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri ile genel akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Betimsel tarama modelindeki bu araştırma, 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri ile genel akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Uygulanan 1132 ölçekten yapılan tasnif sonucu 990 öğrenciye ait verinin uygun olduğu tespit edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi aşamasında Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket [Statistical Packagefor Social Sciences (SPSS 21)] programı kullanılmıştır. Analiz kapsamından güvenirlik analizi, Pearson korelasyon katsayısı, bağımsız gruplar t- testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post Hoc test Tukey HSD analizleri uygulanmıştır. Ayrıca analizlerin normallik varsayımları için çarpıklık ve basıklık katsayı değerleri incelenmiştir.Araştırmada, 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okul tükenmişlikleri cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde, okul tükenmişliği ve okul etkinliklerinden kaynaklı tükenmişlik, aileden kaynaklı tükenmişlik ile ilgi kaybı alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenme sürecinde yardım isteme düzeyleri cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde ise öğrenme sürecinde yardım isteme ve alt boyutları olan etkili yardım isteme ile yüzeysel yardım isteme alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin okul tükenmişlikleri sınıf değişkenine göre incelendiğinde okul tükenmişliği ve bütün alt boyutlarında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Aynı şekilde öğrencilerin öğrenme sürecinde yardım isteme düzeyleri sınıf değişkenine göre incelendiğinde etkili yardım isteme alt boyutunda anlamlı bir farklılık görülmüştür. Araştırmada öğrencilerin okul tükenmişliği ve tüm alt boyutları ile akademik başarı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğrenme sürecinde yardım isteme ve bütün alt boyutları ile akademik başarı arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Son olarak öğrencilerin okul tükenmişlik ve tüm alt boyutları ile öğrenme sürecinde yardım isteme ve tüm alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki elde edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul Tükenmişliği, Öğrenme Süreci, Yardım İsteme, Akademik Başarı. This research in Descriptive Survey Model has been done for the purpose of determining the relationships between school burnout of sixth, seventh and eighth grade students and their seeking help in the learning process and general academical success levels. As a result of classification which is made of exercisable 1132 scales, it has been determined that the data which belongs to 990 students is appropriate. In the stage of analysing data, Statistical Package Program for Social Sciences (SPSS 21) has been used. From content analysis to reliability analysis, Pearson correlation, independent groups t – test, ANOVA, Post Hoc Test Tukey HSD analysises have been conducted. Moreover, coefficient values of skewness and kurtosis have been examined for normality hypothesis.When analyzed their school burnout of 6th. 7th and 8th grade students according to gender variables in the research, it has been determined distinctively in subdimensions such as school burnout, burnout based on school activities,family and loss of interest. When analyzed their levels of students' seeking help in learning process according to gender veriables, it has been determined distinctively in seekin help during learning process and subdimensions such as effective seeking help and süperficial seeking help. When analyzed their school burnout of students according to classroom veriables, it has been determined distinctively in school burnout and all subdimensions. Likewise, when analyzed their levels of students' seeking help in learning process according to classroom veriables, it has been determined distinctively in subdimension of effective seeking help. It has been determined in the research that students' school burnout and all the subdimensions and academic success have negative correlations. Moreover, it has been determined that students' seeking help during learning process and all the subdimensions of seeking help and academical success have significant correlation. Finally, it has been concluted that students' burnout and all subdimensions and seeking help in learning process and all subdimensions success have correlations. Keywords: School Burnout, Learning Process, Seeking Help, Academical Success.
Collections