Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlilikleri ile sosyal sorumluluk temelli liderlik becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri ile sosyal sorumluluktemelli liderlik becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla ilişkisel desendeyapılandırılmış bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini;2018-2019 Eğitim-Öğretimyılında Siirt şehir merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı kamu okullarında görevyapan 2326 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde Rassal örneklemeyöntemlerinden biri olan küme örnekleme yöntemi kullanılarak 368 Örneklem Kümesineulaşılmıştır. Araştırmada Avcı ve Yaşar (2014) tarafından geliştirilen `Kültürel SermayeÖlçeği` ve (Külekçi-2015) tarafından geliştirilen Sosyal Sorumluluk Temelli LiderlikÖlçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin dağılımını belirlemek için basıklık, çarpıklık,ortalama ve medyan parametreleri incelenmiş, verilerin normallik ölçütlerini karşıladığısonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde istatistik paketprogramından yararlanılmıştır. Araştırma dahilinde güvenirlilik analizi, frekans tabloları,bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır.Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeyleriEğitim düzeyi, kuşak, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kıdem, branş veyükseköğretim öncesi yaşadığı yere göre anlamlı fark göstermiş, cinsiyet,okul öncesieğitim alma ,gelire göre anlamlı fark göstermemiştir. Ayrıca öğretmenlerin kültürelsermaye yeterlik ve Sosyal Sorumluluk Temelli Liderlik düzeyleri arasında pozitif yönlüçok düşük bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç öğretmenlerin genel kültürel sermayedüzeyleri arttırıldığında genel sosyal sorumuluk temelli liderlik düzeylerinde düşükdüzeyde artış olacağı,genel kültürel sermaye düzeyleri düştüğünde ise genel sosyalsorumluluk temelli liderlik düzeylerinde azalış olacağını göstermektedir. This study was conducted by using relational design to examine the relationshipbetween teachers' cultural capital competencies and social responsibility based leadershipskills. The universe of the research; In the 2018-2019 academic year, there are 2326teachers working in public schools of the Ministry of National Education in the city centerof Siirt. Since it is difficult to reach the whole universe, sampling method was used. Thesample selection was based on clustering sampling method. 368 were found suitable foranalysis. In the research, Cultural Capital Scale developed by Avcı and Yaşar (2014) andSocial Responsibility Based Leadership Scale developed by (Külekçi-2015) were used.In order to determine the distribution of the data, kurtosis, skewness, mean and medianparameters were examined and it was concluded that the data met the normality criteria.Statistical package program was used in the analysis of the data collected within the scopeof the research. Reliability analysis, frequency tables, independent sample t-test,ANOVA, correlation and regression analyzes were applied.According to the findings of the study, the cultural capital adequacy levels of theteachers showed a significant difference according to education level, generation, mothereducation level, father education level, seniority, branch and pre-higher education place,and there was no significant difference according to gender, pre-school education andincome. In addition, it was determined that there was a very low positive relationshipbetween teachers' cultural capital adequacy and Social Responsibility Based Leadershiplevels. This result shows that when the general cultural capital levels of teachers areincreased, there will be a low increase in general social responsibility based leadershiplevels, and when the general cultural capital levels decrease, there will be a decrease ingeneral social responsibility based leadership levels.
Collections