Öğretmenlerin kültürel sermaye ve yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri ile yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmış ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Siirt merkez ilkokul, ortaokul ve lise kurumlarında görev yapan 4220 öğretmen oluşturmaktadır. Tüm evrene ulaşmak zor olduğundan örneklem alma yoluna gidilmiştir. Örneklem seçiminde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi esas alınmıştır. Dağıtılan 420 ölçekten 373 tanesi analiz edilmeye uygun bulunmuştur. Araştırmada Avcı ve Yaşar (2014) tarafından geliştirilen `Kültürel Sermaye Ölçeği` ve Tschannen-Moran ve Woolfolk-Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Baloğlu ve Karadağ (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan `OHİO Öğretmen Yetkinlik Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada verilerin dağılımını belirlemek için basıklık, çarpıklık, ortalama ve medyan parametreleri incelenmiş, verilerin normallik ölçütlerini karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırma dahilinde güvenirlilik analizi, frekans tabloları, bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, korelasyon ve regrasyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeyleri cinsiyet, yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kıdem, okul öncesi eğitim alma durumu ve yükseköğretim öncesi yaşadığı yere göre anlamlı fark göstermiş, eğitim düzeyine göre anlamlı fark göstermemiştir. Öğretmenlerin yetkinlik düzeyleri cinsiyet, yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kıdem, okul öncesi eğitim alma durumu, eğitim düzeyi ve yükseköğretim öncesi yaşadığı yere göre anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik ve öğretmen yetkinlik düzeyleri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu göstermiştir. Yapılan regrasyon analizi sonucunda kültürel sermayenin öğretmen yetkinliğinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Ölçeklerin alt boyutları açısından bakıldığında kültürel sermayenin katılım boyutu dışındaki diğer tüm boyutları öğretmen yetkinliği üzerinde anlamlı birer yordayıcıdır. This research is a research in the relational survey model conducted to examine the relationship between teachers' cultural capital adequacy and competence levels. The population of the study is composed of 4220 teachers working in primary, secondary and secondary schools in Siirt. Since it is not possible to reach the whole universe, sampling was made. The sample selection was based on simple random sampling. 373 of the 420 scales were found to be suitable for analysis. In that research Cultural Capital Scale developed by Avcı & Yaşar (2014) and OHİO Teacher Competency Scale capital which was developed by Tschannen-Moran & Woolfolk-Hoy (2001) and adapted to Turkish by Baloğlu and Karadağ (2008) were used. In order to determine the distribution of data in the study, the skewness, mean and median parameters were examined and it was concluded that the data met the normality criteria. The statistical package program was used in the analysis of the data collected within the scope of the research. Reliability analysis, frequency tables, independent sample t-test, ANOVA, correlation and regression analysis were applied.According to the findings of the study, the cultural capital adequacy levels of the teachers showed a significant difference according to the gender, age, maternal education level, father's education level, seniority, pre-school education and place of pre-higher education. Teachers' competence levels were significantly different according to gender, age, maternal education level, father education level, seniority, pre-school education level, education level and place of pre-higher education. In addition, there was a significant positive correlation between the teachers' cultural capital adequacy and teacher competence levels. As a result of the regression analysis, it was seen that cultural capital was a significant predictor of teacher competence. In terms of the sub-dimensions of the scales, all other dimensions of cultural capital except for the participation dimension are significant predictors of teacher competence.
Collections