Okullardaki örgütsel sapma düzeylerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYÜKSEK LİSANS TEZİOKULLARDAKİ ÖRGÜTSEL SAPMA DÜZEYLERİNİN ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İNCELENMESİ:SİİRT İLİ ÖRNEĞİAyhan BAŞDEMİRTez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Rasim TÖSTEN2019, 90 sayfaBaşkan: Prof. Dr. Zülfü DEMİRTAŞJüri Üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Abdulvehap BOZJüri üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Rasim TÖSTENBu araştırmanın amacı, okullardaki örgütsel sapma düzeylerinin, öğretmen algılarına göre incelenmesidir. Araştırma açıklayıcı karma yöntemle desenlenmiştir. Araştırmanın nicel kısmında evreni 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Siirt ilinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2051 öğretmen oluştururken, bu evrenin örneklemini ise basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 529 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel kısmında ise çalışma grubunu 40 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel kısmında Aksu ve Girgin (2013) tarafından geliştirilen `Okullarda Örgütsel Sapma Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen bulgular betimsel analizler ve fark testleriyle yorumlanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış ve içerik analizi yapılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre: Öğretmenlerin okullardaki örgütsel sapma algıları bireysel, örgütsel ve genel boyutlarda `katılmıyorum-düşük`; etik boyutunda ise `kesinlikle katılmıyorum-çok düşük` düzeyinde algılandığı görülmüştür. Öğretmenlerin okullardaki örgütsel sapma düzeylerine yönelik algılarında görev türü, branş, kıdem ve okul türünde anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür. Okullardaki örgütsel sapma düzeyini korumak ya da daha da düşürmek adına `mesleki yeterlilik, okul iklimi, iş birliği, kamu etiği, iletişim ve yönetsel destek gibi temaların öne çıktığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Örgüt, Sapma, Örgütsel Sapma, Okullar. ABSTRACTMASTER THESİSINVESTIGATION OF ORGANIZATIONAL DEVIATION LEVELS IN SCHOOLS ACCORDING TO TEACHER PERCEPTIONS:THE SAMPLE OF SİİRT PROVINCEAyhan BAŞDEMİRThesis advisor: Dr. Lecturer Member Rasim TÖSTEN2019, 89 pagesPresident: Prof. Dr. Zülfü DEMİRTAŞThe Member of Jury: Dr. Lecturer Member Abdulvehap BOZThe Member of Jury: Dr. Lecturer Member Rasim TÖSTENThe aim of this study is to investigate the levels of organizational deviation in schools according to the perceptions of teachers. The research was designed with descriptive mixed method. In the quantitative part of the research, the population consists of 2051 teachers working in primary, secondary and high schools in Siirt province in 2017-2018 academic year, and the sample of this population consists of 529 teachers selected by simple random sampling method. In the qualitative part, the study group consists of 40 teachers. In the quantitative part of the study, Sup Organizational Deviation Scale in Schools developed by Aksu and Girgin (2013) was used. The findings were interpreted with descriptive analysis and difference tests. In the qualitative part of the study, semi-structured interview form developed by the researcher was applied and content analysis was done.According to the results of the research: Teachers' perceptions of organizational deviance in schools 'disagree' as low on individual, organizational and general dimensions; In the ethical dimension, it is seen that it is perceived `strongly disagree' as very low. It was seen that there were significant differences in teachers' perceptions of organizational deviation levels in terms of task type, branch, seniority and school type. In order to preserve or further reduce the level of organizational deviation in schools, themes such as `professional competence, school climate, cooperation, public ethics, communication and administrative support'' have emerged.Keywords: Organization, Deviation, Organizational Deviation, Schools.
Collections