İlkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Diyarbakır ili Kayapınar ilçesindeki 44 ilkokulda görev yapan 1018 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, random (rastgele) yöntemiyle seçilen 29 ilkokulda görev yapmakta olan 500 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada `Güç Tipi Ölçeği`, `Örgütsel Sessizlik Ölçeği` ve `İş Motivasyonu Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik teknikleri, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Pearson korelasyon analiz tekniği ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek için de regresyon analizi kullanılmıştır. Genel olarak ilkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarından ödül ve kişilik gücü ile öğretmen motivasyonu arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. İlkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarından zorlayıcı ve yasal güç ile öğretmen motivasyonu arasında negatif yönde ve düşük düzeyde, öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasında ise pozitif yönde ve düşük düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin motivasyon (iç ve dış motivasyon) düzeyleri ile örgütsel sessizlik algıları arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Yapılan regresyon analiz sonucunda, ilkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyonunu anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Buna ilaveten, ilkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları örgütsel sessizliğin tüm alt boyutlarını anlamlı fakat düşük düzeyde yordadığı tespit edilmiştir. In this research, it is aimed to investigate the relationship between organizational power resources of primary school managers and organizational silence and motivation levels of teachers. The population of the research consists of 1018 teachers working in 44 primary schools in Kayapınar district of Diyarbakır province in the 2017-2018 academic year. The subjects of the study consisted of 500 teachers who were working in 29 primary schools selected by random method. In the study, `Power Type Scale`, `Organizational Silence Scale` and `Work Motivation Scale` were used. First, descriptive statistical techniques were used in the analysis of the data, second, to determine the relationships between variables, Pearson correlation analysis technique were used and finally, regression analysis were used to determine the predictive variables of independent variables.In general, it was determined that the organizational power sources used by the primary school managers have a positive and intermediate level between the reward and personality power and teacher motivation, and a negative and low level relationship between the organizational silence levels of the teachers. It was determined that the organizational power sources used by the primary school managers had a negative and low relationship between the compelling and legal power and teacher motivation, and a positive and low relationship between the organizational silence levels of the teachers. It was revealed that there was a negative and low level relationship between motivation (internal and external motivation) levels and organizational silence perception of teachers. As a result of the regression analysis, the organizational power sources used by the primary school managers explain the teachers' internal and external motivation in a meaningful way. In addition, the organizational power sources used by the primary school managers were found to predicted all sub-categories of organizational silence at a meaningful but low level.
Collections