Naki tezel`in `Türk Masalları` adlı kitabının çocuk edebiyatının temel ilkeleri bakımından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Masal türü, halk edebiyatı alanında çocuk eğitimine katkıları ile ön plana çıkanürünlerden biridir. Masalların çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi, sonyıllarda birçok araştırmacının akademik araştırma alanlarından biri olmuştur. Bu araştırmadaünlü masal araştırmacısı Naki Tezel tarafından derlenmiş masallardan oluşan `TürkMasalları` adlı eserin biçim ve içerik özellikleri çocuğa görelik ilkesi başta olmak üzereçocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından değerlendirilmiştir. Çalışmada, örneklemgrubunda yer alan ve Naki Tezel tarafından derlenerek `Türk Masalları` adlı kitapta toplananelli dört adet masal, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemikullanılarak çözümlenmiştir. Masalların çözümlemesi; tasarım ve içerik özellikleri başlıklarıaltında gerçekleştirilmiştir. Tasarım özellikleri bölümünde masalların kapak, sayfa, punto,resim, boyut nitelikleri ele alınmış; içerik özellikleri başlığında masallar konu–kurgu, izlek–tema, ileti, dil ve anlatım, eğitsel ve yazınsal ilkeler karakter ve çevre özellikleri bakımındandeğerlendirilmiştir. Çözümlemeler çerçevesinde Naki Tezel'in `Türk Masalları` adlı VIeserinde yer alan masalların genel olarak çocuk okurlara okuma alışkanlığı kazandırabilecekve estetik zevk verecek nitelikte olduğu fakat bazı masalların gerek tasarım gerekse detaşıdığı eğitsel değerler açısından çocuğa görelik prensibine ters düştüğü tespit edilmiştir. Tales are the one of the prominent products in the field of folk literature with itscontributions to child education. The examination of tales in terms of the basic principles ofchildren's literature has been one of the academic research areas of many researchers in recentyears. In this research, the form and content characteristics of the book of prominent taleresearcher Naki Tezel's `Türk Masalları` are evaluated in terms of the basic principles ofchildren's literature, especially the principle of suitability for child. In this study, fifty-fourtale, collected by Naki Tezel in his `Türk Masalları` were analyzed by using the documentanalysis method which is one of the qualitative research methods. Analysis of tales werecarried out by means of design features, content characteristics. In the design features sectionof the analysis, cover, page, image, point size were investigated, Then in the contentcharacteristic part of the analysis, subject, fiction, theme, message, language and expression,educational and literary principles are evaluated in terms of character and environmentcharacteristics. Within the framework of the analyzes, it has been determined that the tales VIIIin Naki Tezel's `Türk Masalları` can generally give children readers a habit of reading andgive aesthetic pleasure, but some of the tales contradict the principle of suitability to the childin terms of both educational values and design
Collections