Aday öğretmenlerin MEB aday öğretmen yetiştirme programına yönelik tutumlarının ve mesleki öz yeterliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, Siirt il merkezi ve ilçelerine bağlı devlet okullarında (anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise) aday öğretmen olarak görev yapan öğretmenlerin aday öğretmenlik programı ile ilgili tutumlarının ve özyeterlik inançlarının incelenmesidir. Araştırmada aday öğretmenlerin 2015-2016 eğitim öğretim yılı itibariyle uygulamaya konan MEB Aday Öğretmen Yetiştirme Programına yönelik tutumlarının ve mesleki özyeterlik inançlarının belirlenmesi amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Siirt il merkezi ve ilçelerinde görev yapan 587 aday öğretmen oluşturmaktadır. Tüm aday öğretmenlere ulaşılmış ve olumlu dönüt alınan toplam 476 kişi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak `Aday Öğretmen Bilgi Formu`, `Aday Öğretmen Tutum Ölçeği` ve `Öğretmen Özyeterlik Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Aday öğretmenlerin kişisel bilgilerinin dağılımı frekans ve yüzde ile gösterilmiştir. Araştırmada kullanılan Aday Öğretmen Tutum Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeğinden alınan puanların normal dağılıma uyma durumlarının incelenmesinde Kolmogorov-Smirnov testi yapılmış olup, her iki ölçekten elde edilen puanların normallik şartını sağlamadığı belirlenmiştir. Bu sebeple gruplar arası farklılığın araştırılmasında nonparemetrik testler kullanılmış olup, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testine başvurulmuştur. Üç ve üçten fazla gruplu değişkenlerde farklılaşan grupların tespitinde parametrik olmayan çoklu karşılaştırma testlerinden Dunn's testi kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizinde %95 güven aralığı dikkate alınarak değerlendirme yapılmıştır.Sonuç olarak Siirt ilinde görev yapan aday öğretmenlerin; 2015-2016 Eğitim Öğretim yılı itibariyle uygulamaya konan MEB Aday Öğretmen Programına yönelik tutumlarının olumlu yönde olduğu ve mesleki öz yeterliklerini yüksek düzeyde algıladıkları belirlenmiştir. Ayrıca aday öğretmenlerin çeşitli değişkenlere göre özyeterlik ve tutumlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Aday Öğretmen Yetiştirme Programı, Mesleki Öz Yeterlik, Aday Öğretmenlik The main purpose of this study is to investigate the attitudes and self-efficacy beliefs of the teachers who work as candidate teachers in the public schools (kindergarten, primary, secondary and high school) of Siirt province center and districts. In this study, screening model was used to determine the attitudes of the candidate teachers towards the MoNE Candidate Teacher Training Program which was put into practice as of the 2015-2016 academic year and their professional self-efficacy beliefs.The population of the study consists of 587 candidate teachers who work in Siirt city center and districts in 2018-2019 academic year. All candidate teachers were reached and a total of 476 people who received positive feedback formed the study group of the study.`Candidate Teacher Information Form`, `Candidate Teacher Attitude Scale` and `Teacher Self-Efficacy Scale` were used as data collection tools. SPSS 20 package program was used for statistical analysis of the data obtained from the study. Distribution of personal information of candidate teachers is shown by frequency and percentage. The Kolmogorov-Smirnov test was used to examine the normal distribution of the scores obtained from the Teacher Attitude Scale and the Teacher Self-Efficacy Scale used in the study. For this reason, nonparametric tests were used to investigate the differences between the groups and Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were applied. Dunn's test, one of the nonparametric multiple comparison tests, was used to determine the differing groups in the variables with three and more groups. In the analysis of the data collected in the research, 95% confidence interval was taken into consideration.As a result of the candidate teachers working in Siirt province; It was determined that their attitudes towards the MoNE Candidate Teacher Program which was put into practice as of 2015-2016 Academic Year were positive and they perceived their professional self-efficacy at a high level. In addition, it was found out that self-efficacy and attitudes of the candidate teachers differed significantly according to various variables.Keywords: Teacher Training Program, Vocational Self-Efficacy, Prospective Teacher
Collections