Teknoloji destekli eğitimin özel eğitim öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu araştırma teknoloji destekli eğitimin özel eğitim öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla hafif zihinsel engelli 6. sınıf öğrencilerinden meydana gelen çalışma grubunun okuduğunu anlama düzeyine teknoloji desteğinin etkisi sınanmaya çalışılmıştır. Karma desende tasarlanan bu araştırma hafif düzeyde zihinsel engele sahip 20 ortaokul öğrencisinden elde edilen nicel ve nitel verilerle gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları için 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan bilgilendirici, hikâye edici ve şiir metin türlerin alt türleri olan 9 türe ait metinler haftalık periyotlarla hem deney grubuna hem kontrol grubuna sunulmuştur. Birbirine denk olan bu gruplardan, kontrol grubu öğrencilerine ilgili metinler geleneksel öğretim yöntemleri ile sunulmuş olup deney grubundaki öğrencilere ise etkileşimli tahta aracılığıyla bu metinler sunulmuştur. Metinler işlendikten sonra öğrencilere, her metin için ayrı ayrı hazırlanan 5 soruluk metin değerlendirme ölçeği uygulanmıştır. Testler, her bir soru 20 puan olarak hesaplanmak için toplam 100 puan üzerinden değerlendirilmiştir. Son testin ardından 2 hafta sonra yapılan Kalıcılık Testi yardımı ile öğrencilerin okudukları metinleri anlamlandırma düzeyleri analiz yöntemiyle tespit edilmeye çalışılmıştır.Araştırma bulguları incelendiği zaman, deney grubuyla kontrol grubundaki öğrencilerin ön test puanları arasında önemli bir fark bulunamamıştır. Fakat öğrencilere son test olarak uygulanan Kalıcılık Testi puanları karşılaştırıldığında deney grubuyla kontrol grubunda bulunan öğrencilerin puanlarının arasında istatistiki bakımdan ciddi bir farkın bulunduğu anlaşılmıştır. Araştırma neticesinde deney grubunda bulunan öğrencilerin son test puanlarının kontrol grubunda bulunan öğrencilerin puanlarından daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Kalıcılık Testinin ardından deney grubu öğrencilerinin teknoloji destekli eğitime yönelik görüşlerini almak amacıyla hazırlanan 5 soruluk Uygulama Değerlendirme Formu öğrencilere sunulmuş ve bu sorulara verilen cevaplar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma bulguları ışığında yapılan uygulamaya ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Okuduğunu Anlama, Türkçe Öğretimi, Özel Eğitim, Teknoloji, Dil Becerileri, Materyal Geliştirme, Öğretim Programı This research was carried out in order to determine the effect of technology supported education on the reading comprehension skills of special education students. For this purpose, it was tried to test the effect of technology support on the reading comprehension level of the study group consisting of 6th grade students with mild mental disabilities. This research, designed in a mixed design, was carried out with quantitative and qualitative data obtained from 20 middle school students with mild intellectual disabilities. For the experimental and control groups, texts belonging to 9 genres, which are sub-types of informative, narrative and poetry texts in the 2018 Turkish Course Curriculum, were presented to both the experimental group and the control group on a weekly basis. Relevant texts from these equal groups were presented to the control group students with traditional teaching methods, and these texts were presented to the students in the experimental group via an interactive board. After the texts were processed, a text evaluation scale consisting of 5 questions prepared separately for each text was applied to the students. Tests are evaluated over 100 points, each question being calculated as 20 points. With the help of the Retention Test conducted 2 weeks after the posttest, the level of interpretation of the texts that the students read was tried to be determined by the analysis method.When the research findings were examined, no significant difference was found between the pre-test scores of the students in the experimental group and the control group. However, when the Retention Test scores applied to the students as a post-test were compared, it was understood that there was a significant statistical difference between the scores of the students in the experimental group and the control group. As a result of the research, it was determined that the post-test scores of the students in the experimental group were higher than the scores of the students in the control group. After the Retention Test, a 5-question Application Evaluation Form, prepared to get the experimental group students' opinions about technology-supported education, was presented to the students and the answers to these questions were analyzed by content analysis method. In the light of the research findings, suggestions were made for the application and researchers.Keywords: Reading Comprehension, Turkish Teaching, Special Education, Technology, Language Skills, Material Development, Curriculum
Collections