Kur`an kıssalarında makasıd-ı şeria
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kur'an maksadını açık ve anlaşılır şekilde anlatır. Bunu yaparken çeşitli yöntem ve teknikleri kullanır. Bu yöntemlerden biri de kıssa tekniğidir. Tamamen kendine özgü bir tarzı olan bu teknik Kur'an'ın üçte birini oluşturmaktadır. İlahi kelamın bu kadar büyük bir bölümünü kapsayan kıssalar elbette bir maksatla anlatılmıştır.Kur'an'ın gönderiliş gâyesi insanların dünya ve ahiret mutluluğunu sağlamaktır. Bu saadetin gerçekleşebilmesi için maksatları anlamak gereklidir. Biz de bu maksatları anlayabilmek için, öncelikle kıssanın ne olduğunu araştırdık ve özel bir tekniği olduğunu gördük. Kıssaların amacının Kur'an'ın amacından farklı olamayacağını anladık. Kıssalardaki maksatların tümel olanlarını yani zaruriyyatı tespit ettik. Bunu en doğru şekilde yapabilmek için maksad-ı şeria'nın ve maslahat'ın ne olduğunu anlamaya çalıştık.Sonuç olarak Kur'an'ın ve kıssaların genel maksatlarının olabileceği ve bu maksatlarla usulüne uygun hükümler çıkarılabileceği görüşüne vardık. Qur?an express its aim in a clear and comprehensible/apparent way. In doing so, it uses different methods and techniques, one of which is story/tale. This method with completely special characteristic constitutes one third of Seemingly these stories which constitute a large part of Holly Qur?an are doubtlessly narrated with an obvious goal.God sent Qur?an so as to provide humans with happiness both in this and other world. It is neccessary for us to understand goals in question so that these happiness can come true. To understand those goals, we have primarily researched what is story/kıssa and noticed that it has a peculiar technique. We have also understood that the aims of stories can not be different from those of Qur?an. Finally we have determined the universal aims in stories, namely zaruriyyat (necessities). In order to carry out this properly, we have tried to comprehend makasıd-ı şeria (the aims of Islamic Law) and maslahat.Consequently, we concluded that Quran and ıts stories may have general aims (makasıd), and that appropriate judgments can be derived/inferred with these aims.
Collections