Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersini yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığına ilişkin yeterliklerini belirlemek ve dersi yürütmekte olan öğretmenlerin karşılaştıkları problemleri tespit etmektir. Bu amaca bağlı olarak, ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığına ilişkin yeterliklerinin cinsiyete, medya okuryazarlığı dersini alıp almama durumuna, velilerin TV denetim durumuna, okunulan sınıfa ve öğrencilerin TV izleme sürelerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği sorularına cevap aranmıştır.Çalışma grubu olarak, öğrencilerin medya okuryazarlığı yeterliklerini belirlemek amacıyla 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Rize ilinde okumakta olan 810 ortaokul öğrencisi, medya ürünü oluşturma yeterliklerinin tespiti için 30 yedinci sınıf öğrencisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları problemleri tespit etmek için araştırmanın yapıldığı okullarda bu dersi vermekte olan altı öğretmen belirlenmiştir.Bu araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı yeterliklerini belirlemek amacıyla hazırlanan nicel veri toplama aracı ile elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve Anova testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin derste karşılaştıkları problemler ve ortaokul öğrencilerinin medya ürünü oluşturma yeterliklerine yönelik nitel kısmında içerik analizi yöntemi kullanılmış elde edilen veriler frekans ve yüzde ifadeleriyle açıklanmıştır.Araştırmada; cinsiyetin, medya okuryazarlığı dersini alıp almama durumunun, velinin TV denetim durumunun ve öğrencilerin okudukları sınıfların medya okuryazarlığı yeterlikleri üzerinde etkili olduğu, gün içinde TV izleme sürelerinin ise medya okuryazarlığı yeterliklerine etkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Araştırmanın nitel kısmından elde edilen bulgularda ise öğretmenlerin medya okuryazarlığı alan bilgisi bakımından yetersiz oldukları ve medya okuryazarlığı dersi programının güncellenmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. The main purpose of this research is to determine media literacy competency of the secondary school students and to identify the problems faced by teachers who are conducting the media literacy courses.In 2010-2011 academic year, 810 secondary school students to determine student media literacy proficiency, 30 seventh graders to determinate the competency of creating media products and 6 teachers to identify the problems faced by teachers in media literacy courses are determined as workgroup from different secondary schools in Rize city centre.In this study, a mixed method is used. The quantitative is analyzed using SPSS software. Frequency, percentage, arithmetic mean, t-test and anova test are used to analyze the data. In the qualitative part of the research is analyzed using, the content analysis method. The data are also described by frequency and percentage.In the light of the findings of the quantitative part of the study, gender, media literacy course, parents TV control and students grade levels are found to be effective on media literacy competencies. However the duration of TV watching in a day does not significant effect on media literacy competencies.The findings from the qualitative part of the research reveal that the teachers are incompetent in the field of media literacy, the media literacy course should be updated and also the course doesn?t make any differences in terms of following the media style and the students awareness of using media tools.
Collections