Öğrencilerin ahlaki olgunluk düzeyleri ve DKAB dersine yönelik tutumları (Rize ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, lise öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyleri ile DKAB dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Rize il merkezinde faaliyet gösteren liselerden seçkisiz atama yöntemiyle seçilen 768 lise öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, Ahlaki Olgunluk Ölçeği, DKAB Dersi Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Anketi ile toplanarak SPSS Paket Programıyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin ahlaki olgunluk düzeyleri cinsiyet, okul türü, gelir durumu, öznel dindarlık algısı, DKAB ders kitaplarını beğenme durumu, DKAB ders öğretmenini sevme durumu, DKAB ders işleyişini beğenme durumuna göre anlamlı farklılık gösterirken; yaş, sınıf düzeyi, anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumuna gore anlamlı bir fark göstermemiştir. DKAB dersi tutumları açısından bulgularda ise, okul türü, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, öznel dindarlık algısı, DKAB ders kitaplarını beğenme durumu, DKAB ders öğretmenini sevme durumu, DKAB ders işleyişini beğenme durumuna göre anlamlı olarak farklılaşırken; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, gelir durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin ahlaki olgunluk düzeyleri ile DKAB dersi tutum düzeyleri arasında orta düzeyde (.365) pozitif yönlü anlamlı bir ilişki vardır. DKAB dersine yönelik tutumun ahlaki olgunluğun anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Ahlak, Ahlaki olgunluk, Tutum, DKAB dersi tutum. In this study, it was aimed to investigate the relationship between the moral maturity levels of high school students and their attitudes towards the DKAB course. The research was applied to 768 high school students who were selected with random assignment method from the high schools operating in the city center of Rize. The data of the study were analyzed by the means of the SPSS Package Program by gathering them with the Moral Maturity Scale, the Attitude Scale of the DKAB course and the Personal Information Questionnaire.According to the findings obtained from the study, some significant differences in the levels of students' moral maturity were seen depending on students' moral maturity levels, gender, school type, income status, subjective perception of religiousness, the liking of DKAB textbooks, the liking of the DKAB course teacher, the liking of his/her teaching style of the DKAB course. On the other hand, they did not show any significant differences depending on age, class level, mother education status and father education status. In terms of attitudes of the DKAB course, there were some significant changes according to school type, mother education status, father education status, subjective perception of religiousness, the liking of DKAB textbooks, the liking of the DKAB course teacher and the liking of his/her teaching style of the DKAB course. On the other hand, they did not show any significant differences according to gender, age, class level and income status. It was observed that there was significant positive relation in the middle level (.365) between the level of students' moral maturity and their attitudes towards the DKAB course. It was concluded that attitudes towards the DKAB course were a significant predictor of moral maturity.Key Words: Morality, moral maturity, attitude, the DKAB course attitude.
Collections