Türkiye`de ses temelli (esaslı) cümle yöntemiyle okuma-yazma öğretimi üzerine yapılan tez çalışmalarının meta-sentezi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ses temelli cümle yöntemiyle okuma-yazma öğretim yöntemleri üzerine Türkiye'de yürütülen tez çalışmalarının sonuçlarını ortaya çıkarmak ve yapılacak olan çalışmalara öneriler sunmaktır. Ayrıca ses temelli cümle yöntemiyle okuma-yazma eğitimine yönelik uygulamalar ve süreçler konusunda da ışık tutacağı düşünülmektedir. Araştırmanın veri grubunu, 2005-2018 yılları arasında çeşitli üniversitelerde ses temelli cümle yöntemiyle okuma-yazma öğretimi üzerine yürütülen 52 tez çalışması oluşturmaktadır. Veriler, meta-sentez yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmalarda, ses temelli cümle yöntemiyle öğretmenlerin okuma-yazma öğretme bilgileri ve bu alandaki öğretme bileşenlerinin geliştiği ortaya çıkmıştır. Çalışmada, Türkçe eğitiminin de bu uygulamalardan güç aldığı ve bu sayede olumlu bir şekilde geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda ses temelli cümle yöntemiyle okuma-yazma öğretim çalışmaları öğretmen, öğrenci, veli ve diğer sosyal çevre bakımından olumlu şekilde öneriler vermekte ve araştırmacılara sürecin nasıl yapılacağı hakkında bilgiler sunmaktadır. Buna bağlı olarak sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının ses temelli cümle yöntemiyle okuma-yazma öğretim yöntemleri açısından gelişim gösterebilecekleri bir yapının içerisine dönüştürülmesi önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Ses Temelli Cümle Yöntemi, Okuma-Yazma, Türkiye, Meta-Sentez The purpose of this study is to reveal the results of dissertation studies on reading-writing teaching methods with sound-based sentence method in Turkey and offering advice for future scientific studies in the light of these results. In addition, it will offer an insight into practices, problems and formal processes regarding reading-writing teaching with sound-based sentence method. The data group of this research consists of 52 thesis studies on reading-writing teaching with sound-based sentence method in several universities between the years of 2005-2018. The data are analyzed using meta-synthesis method. It is revealed that the literacy practices, literacy teaching knowledge of instructors and components of teaching in this area have improved. It is also concluded that Turkish education was supported by these literacy practices and therefore developed positively. In this context, reading-writing teaching studies present suggestions regarding improvement of instructors, students, parents and other social environments and provide information to researchers on the process. Correspondingly, it can be proposed that primary school teacher training programs may be transformed into a structure where they can make progress in terms of reading-writing teaching methods.Keywords: Sound Based Sentence Method, Reading-Writing, Turkey, Meta-Synthesis
Collections