Fen ve teknoloji öğretiminde üç boyutlu modellerin yapılandırmacı öğrenme ortamında kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fen öğretiminin amacı, öğrencilere bilimsel düşünme, olaylara eleştirel bakabilme ve çalışma becerileri kazandırmaktır. Bilimsel süreç becerilerinin önemli bir parçası olan modeller, soyut olan kavramları ve düşünceleri anlaşılır kılan araçlardır. Bu çalışmanın amacı; ilköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 7. Sınıf Öğretim Programının Hayatımızı Kolaylaştıran Makineler konusunun kazanımları dikkate alınarak, ön hazırlıklı üç boyutlu model sunumu ve 5E öğretim modeline uygun olarak yürütülen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarıları ve kavramsal gelişimleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama 2011-2012 eğitim-öğretim yılı birinci yarıyılında, Rize İli Çayeli İlçesi'ndeki Yamantürk İlköğretim Okulu 7. Sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın deney grubunu yansız atama ile 7-C sınıfı (24), kontrol grubunu ise 7-D sınıfı (26) oluşturmaktadır. Deney grubu ile gerçekleştirilen öğretimde 5E öğretim modelinin ilk aşaması olan girme bölümünde öğrencilerin hazırlayacakları üç boyutlu modeller ile ilgili bilgilendirme yapılmıştır. Keşfetme aşaması ise sınıf dışında gerçekleşmiştir ve öğrencilerin hazırladıkları modelleri sınıfta sunmaları sağlanmıştır. Bu şekilde hazırlanan modellerin eksik kısımları düzeltilmiştir. 5E öğretim modelinin diğer aşamaları sınıfta araştırmacı kontrolünde gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise, ders kitabında yer alan etkinliklere göre dersler yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Hayatımızı Kolaylaştıran Makineler konusuna yönelik başarı testi, yarı yapılandırılmış mülakatlar ve çalışma yapraklarıyla toplanmıştır. Araştırmada, öğrenciler tarafından ön hazırlıklı geliştirilen modellerin ve yürütülen öğretim uygulamalarının deney grubu öğrencilerinin başarılarını kontrol grubunda yer alan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha fazla arttırdığı ortaya konulmuştur. Uygulama öncesinde deney ve kontrol grubu öğrencilerinin konuyla ilgili alternatif fikirlere sahip oldukları ve uygulama sonrasında bunların deney grubunda daha çok giderildiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin geliştirdikleri üç boyutlu modelleri sunmaları bilgilerin somutlaştırılmasına katkıda bulunmuştur. Üç boyutlu modeller Fen ve Teknoloji derslerinin özellikle soyut konularında da uygulanarak öğrenmenin önündeki güçlükler giderilebilir. Hazır materyaller kullanmanın yerine öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmelerine fırsat sunan üç boyutlu modellerin öğrencilere yaptırılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: 5E Öğretim Modeli, Üç Boyutlu Modeller, Basit Makineler Application of Three-Dimensional Modeling in the Context of Constructivist Learning in Teaching Science and TechnologyThe aim of science teaching is to upskill students with scientific thinking, critcal approaches and appropriate studying abilities. As the most important part of scientific process skills, models are the tools for comprehension of abstract concepts and thoughts.The aim of this study is to scrutinize the effects of activities that have been carried out appropriately to 5E teaching model and three- dimensional presentation of model by taking the gains of Primary School Science and Technology Programm?s The Machines Making Our Lives Easy subject into consideration on students? academical and conceptual developments. In this study, quasi-experimental study with pretest-posttest design has been used. The practice has been conducted with the seventh grade students of Yamantürk Primary School in Rize?s province Çayeli, during the first term of 201-2011 academic year. The experimental group of the study is formed with students of 7-C (24) with objective appointment, whereas the control group is consisted of 7-D class (26). During the teaching of experimental group, information has been presented about three dimensional models that the students are expected to prepare for the first step of 5E model, which is the engagement part. The step of exploration has been processed outside the classroom and the students are made to present what they have prepared in the class. Thus, the missing parts of the prepared models are corrected in the classroom. The other steps of 5E teaching model has been kept under the researcher?s control. However, in the control group, the lessons have been carried out according to the tasks in the course book. The data of the research have been collected from the achievement test about the issue of `The Machines Making Our Life Easier?, from semi-structured interviews and worksheets. What is put forward in the research is that the preliminary prepared models of students and the presented teaching methodology improves the success of the experimental group?s students at more significant degree than the students in the control group. Before the practice, it has been appointed that the students in the experimental and control group had alternative opinions about the subject, and afterwards the students in the experimental group have overcome these more. Besides, presenting the models the students prepared on their own has reinforced concreting the information. By using three dimensional models in The Science and Technology lessons, especially on abstract subjects, the difficulties of learning can be dealt with easily. It is suggested that instead of using ready materials, the students prepare three dimensional models, which provides the students the opportunity of learning by experiencing.Keywords: 5E Teaching Model, Three-Dimensioned Models, Simple Machines
Collections