Bilim tarihi destekli Işık ünitesinin 7. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası anlayışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, bilim tarihi destekli öğretim materyali hazırlamak ve bu öğretim materyalinin öğrencilerin bilimin doğası anlayışlarına etkisini ve sınıf içi öğretime yansımalarını incelemektir. Çalışma 7. sınıf Işık ünitesi kapsamında 20 öğrenci ile 3 haftalık 11 ders saati süresince gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma öğrencilerin bilimin doğasının unsurlarına yükledikleri anlamlara odaklanması nedeniyle yorumlayıcı bir çalışmadır. Öğretim materyali bilim tarihini öğretimde kullanma modeline dayalı olarak hazırlanmıştır. Öğretim materyaline entegre edilmek üzere bilim tarihi hikâyeleri ve illüstrasyonları hazırlanmış ve ayrıca ders kitabında yer alan materyaller bilimin doğası bağlamında düzenlenmiştir. Çalışmanın verileri, ilk-son bilimin doğası üzerine görüşler anketi ve yarı yapılandırılmış mülâkatlar ve bilim tarihi illüstrasyonu destekli çalışma yaprakları ile toplanmıştır. Her bir öğrencinin çalışmadan önce ve sonra bilimin doğasıyla ilgili profilleri çıkarılmış ve karşılaştırılmıştır. Bu yolla etkinliklerin öğrencilerin bilimin doğasıyla ilgili anlayışları üzerindeki etkisine karar verilmiştir. Bu çalışma ile öğrencilerin bilimin doğasının unsurlarıyla ilgili sahip oldukları `zayıf` anlayışların çalışma sonunda `yeterli` düzeye doğru gelişme gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bilimin doğasının vurgulanan unsurları arasında `bilimin kesin olmayan` ve `hayal gücü ve yaratıcı` unsurlarının daha fazla gelişme gösterdiği belirlenmiştir. Bilim tarihi destekli öğretim materyalinin öğrencilere farklı bir bakış açısı geliştirmelerine, herhangi bir konuyla ilgili fikirlerini açıklamalarına yardımcı olduğu ve sınıfta bilimsel bir tartışma ortamının oluşmasına katkı sağladığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda ders kitaplarının bilim tarihi materyalleri ile desteklenmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Bilimin Doğasının Öğretimi, Bilim Tarihi, Tarihsel Yaklaşım, Fen Bilgisi Eğitimi, Işık. This study aimed to prepare history of science teaching materials and investigate its effect on students' nature of science understandings and also its reflections to in-class instruction. The study was implemented in the context of Light Unit during three weeks (total 11 course hours) with 20 students. The study is interpretive in nature because it focused on the meanings that students ascribed to the aspects of the nature of science. The teaching material was prepared based on the model of using history of science in teaching. History of science stories and illustrations were prepared and the materials in the course book were revised in the context of the nature of science. Data was gathered pre-post nature of science questionnaires and semi-structured interviews and worksheets based on history of science illustrations. Nature of science pre-post profiles of each student were developed for the implementations and compared. In this way, effect of the implemented materials on the students' nature of science understandings was decided. It is found out that students' naive views about the nature of science were changed to informed views after the study. In addition, tentative and creative and imaginative aspects were mostly developed. History of science based materials also encouraged students to develop radical views points about the world and also a discursive learning environment in the classroom. It can be suggested that history of science materials should be integrated with the course books based on these results.Key Words: Teaching the Nature of Science, History of Science, Historical Approach, ScienceEducation, Light.
Collections