Geliştirilen STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerine, STEM disiplinlerini anlamalarına ve STEM mesleklerini fark etmelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, STEM yaklaşımına dayalı rehber öğretim materyalleri oluşturmak ve geliştirilen STEM etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin STEM disiplinleri arasındaki ilişkiyi anlamalarına, STEM mesleklerini fark etmelerine ve bilimsel yaratıcılık düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada yöntem olarak durum çalışması türlerinden açıklayıcı durum çalışması benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Rize İline bağlı 2 devlet ortaokulunda, 2016-2017 eğitim-öğretim bahar döneminde 7. Sınıfta öğrenim gören toplam 56 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada 6 STEM etkinliği geliştirilmiş, her bir etkinlik Fen Bilimleri derslerinde, 6 ders saatinde, toplam 11 haftalık süreçte uygulanmıştır. Araştırmada STEM Mesleklerine Yönelik İlgi Ölçeği, Meslek Serbest Çizim Testi, Disiplinler Arası İlişki Cümle Tamamlama Testi, Bilimsel Yaratıcılık Testi ve saha notları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Nicel verilerin değerlendirilmesinde bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır. Nitel veriler, içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, STEM yaklaşımına dayalı geliştirilen etkinliklerin, 7. Sınıf öğrencilerinin STEM disiplinleri arasındaki ilişkiyi anlamalarında ve bilimsel yaratıcılık düzeylerini geliştirmede etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin STEM mesleklerine yönelik ilgilerini ve STEM meslekleri hakkında bilgi ve becerilerini geliştirmiştir. Öğrencilerin bu doğrultuda gelecekte STEM mesleklerini tercih etmede etkili olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilere mesleki açıdan rehberlik etme noktasında, öğretim materyallerinde gömülü STEM meslek ve özellikleri hakkında detaylı bilgilerin verilmesine, farklı sınıf kademelerindeki öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi, Meslek lisesi öğrencilerinin meslek farkındalıkları ve STEM disiplinleri arasındaki ilişkiyi anlamaları gibi öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to examine the relationship between the STEM approach and the development of the STEM training materials and the STEM activities of the 7th grade students in relation to the STEM disciplines, the recognition of the STEM professions and their impact on the level of scientific creativity. Case studies for case trials. The sample of the research consists of 56 secondary school students who are studying at 7th grade in 2016-2017 spring semester in 2 state secondary schools connected to Rize İline. In the study 6 STEM activities were developed and an activity was applied in the courses of FEN Science, 6 lesson hours, 11 weeks in total. Sentence Completion Test, Scientific Creativity Test and field notes were used as data collection tools. In the evaluations given by Nicel, dependent group t-test was used. Qualitative data. It was determined that the activities developed according to the STEM approach were effective in improving the relationship between the STEM disciplines and the level of scientific creativity. He has also improved his knowledge and skills about STEM professions and STEM professions. It has been determined that students have preferred STEM professions in the future. The student was advised to provide detailed information on occupational aspects of the STEM in the teaching materials, to examine the scientific creativity of the students in the different levels of education, and to understand the relationship between the professional awareness of the profession of high school and STEM disciplines.
Collections