Okul öncesi eğitiminde stem yaklaşımının yaratıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul öncesi eğitimi, çocukların hayal güçlerini, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini, çevresinde olanları fark etmesini, merak ettiği konulara ilişkin sorular sormasını, araştırmasını, keşfetmesini ve yaparak, yaşayarak öğrenmesini hedefleyen STEM yaklaşımı sınıf içi uygulamalarda yer verilmesi önemli görülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı; Okul Öncesi eğitimi 5-6 yaş grubu öğrencilerine yönelik STEM etkinlikleri geliştirmek ve bu STEM etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada yöntem olarak durum çalışması türlerinden açıklayıcı durum çalışması benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Rize iline bağlı bir devlet ilköğretim okulunun anasınıfında, 2018-2019 eğitim öğretim yılının güz döneminde 5-6 yaş grubu sınıflarında öğrenim gören deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere toplam 60 öğrenci ve 4 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada 6 STEM etkinliği geliştirilmiş, her bir etkinlik toplam 8 haftalık süreçte uygulanmıştır. Araştırmada Torrance Yaratıcılık Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Form A ve B, mülakat notları ve saha notları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Nicel verilerin değerlendirilmesinde bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır. Nitel veriler, içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, STEM yaklaşımına dayalı geliştirilen etkinliklerin okul öncesi 5-6 yaş grubu çocukların bilişsel gelişim, psiko motor gelişim, dil gelişim ve sosyal- duygusal gelişim alanlarına uygun olduğu ve STEM etkinliklerinin okul öncesi 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeyleri; orijinallik, akıcılık, zenginleştirme, başlıkların soyutluluğu ve erken kapamaya direnç boyutlarında anlamlı derecede arttırdığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda; STEM yaklaşımının öğretmenler tarafından sınıfta uygulayabileceği MTS' ye dayalı materyallerin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıflarında mevcut materyalleri uygulayabilmesi, geliştirmesi için uzman kişiler tarafından seminerler verilmesi önerilmiştir. Preschool education, children's imagination, creative and critical thinking skills, to be aware of what is around, to ask questions about the questions asked, to investigate, to explore and to learn by doing, by experiencing STEM approach is considered important to include in class applications. In this context, the aim of the study; The aim of this course is to develop STEM activities for 5-6 age group students and to investigate the effects of these STEM activities on students' creativity levels. A descriptive case study has been adopted as a method in the research. The sample of the study consisted of 60 students and 4 pre-school teachers in the kindergarten of a state primary school in Rize province, in the fall semester of 2018-2019 academic year, in the 5-6 age group. In the study, 6 STEM activities were developed and each activity was applied in a total of 8 weeks. Torrance Creativity Creative Thinking Test In the study, Figure A and B, interview notes and field notes were used as data collection tools. The dependent sample t-test was used to evaluate the quantitative data. Qualitative data were evaluated by content analysis. According to the findings, the activities developed based on the STEM approach are appropriate for the cognitive development, psycho-motor development, language development and social-emotional development areas of pre-school 5-6 age group children and the STEM activities are related to the creativity levels of the pre-school aged 5-6 age group; originality, fluency, enrichment, the abstraction of the heads and the resistance to early closure. As a result of the research; It has been proposed to develop materials based on MTS that teachers can implement in the classroom by STEM approach and to give seminars by experts to develop and implement the materials available in teachers classes.
Collections