Doktorların ani bebek ölümü sendromu hakkındaki bilgi ve davranışlarına etki eden faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
DOKTORLARIN 'ANİ BEBEK ÖLÜMÜ SENDROMU ' HAKKINDAKİBİLGİ VE DAVRANIŞLARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERAmaç: Ani bebek ölümü sendromu (ABÖS) tamamen sağlıklı olduğu düşünülen 1 yaş altındaki bir bebeğin, ani ve beklenmedik şekilde ölmesi ve ölüm sebebinin anamnez, olay yeri gibi sebeplerle bulunamamasıdır. Çalışmamızda ABÖS hakkında toplumu bilgilendirecek olan hekimlerin bu konudaki bilgi düzeylerini ölçmeyi ve buna etki eden faktörleri bulmayı amaçladık.Gereç ve Yöntem: Rize ili içerisinde yüz yüze görüşebildiğimiz ve diğer illerden de internet üzerinden ulaşabildiğimiz hekimlere 2016 Amerikan Pediatri Akademisi (AAP)'nin Ani Bebek Ölümü Sendromu kılavuzundan yola çıkarak hazırladığımız anket ile ABÖS hakkındaki bilgi seviyelerini ölçtük ve bu bilgileri ne zaman edindiklerine dair sorular sorduk. Örneklemimiz anket çalışmasına gönüllü olarak katılan hekimler arasından oluşturuldu.ABÖS risk faktörlerini bilme açısından toplamda 10 soru ve her bir soru için 10 puan verilemek kaydı ile 100 üzerinden bir skorlama oluşturuldu. Bu skor doktorların yaşı, cinsiyeti, uzmanlık alanı, meslekteki kaçıncı yılları olduğu, hekimlerin yenidoğan yoğun bakıma yatan bebeklerinin olup olmadığı gibi faktörler açısından karşılaştırıldı. Bilgi düzeyleri bu skor üzerinden değerlendirildi.Bulgular: Pediatrist ve pediatrist olmayan hekimler arasında yapılan karşılaştırma sonucu Ani Bebek Ölümü Sendromu bilgi düzeyi açısından anlamlı bir farka rastlanmadı. Çocuk sahibi olan doktorların olmayanlara oranla daha fazla bilgi sahibi olduğu ve bunların arasından da annelerin Ani Bebek Ölümü hakkında bilgi düzeylerinin babalara göre daha fazla olduğu tespit edildi. Tıp fakültesinde kendilerine Ani Bebek Ölümü hakkında eğitim verilen hekimlerin bilgi düzeyleri diğerlerine nazaran fazla saptandı.Oto koltuğu kullananların ABÖS hakkındaki bilgi düzeylerinin fazla olduğu tespit edildi. Hekimlik süresi ve yaşı artıkça ABÖS bilgi düzeyinin azaldığı gözlendi.Ani bebek ölümünü azaltmada en fazla yararı olduğu gösterilmiş yöntemlerden bebekleri uyurken sırtüstü yatırma doktorlar arasında düşük oranda bilinmekteydi. Ani bebek ölümünü azaltmada önemli diğer faktörler açısından da hekimlerin bilgileri eksik bulundu. Mortalitenin çok yüksek olduğu ABÖS konusunda hekimlerin sırt üstü yatış ve diğer faktörler konusunda da bilhassa tıp fakültesinde eğitim almaları önemlidir.Sonuç: Hekimlerin Ani Bebek Ölümü Sendromu ile ilişkin bilgileri yetersiz saptandı. Genel olarak ortalama yüz üzerinden 67,5 bilgi seviyesine sahip oldukları bulundu. Özellikle bazı konularda doktorların belirgin bilgi eksikliği olduğu görüldü. Tüm katılımcıların sadece %37'si bebeklerin sırtüstü yatırılması gerektiği bilgisine sahipti ve bu bilgi pediatrist olan ve olmayan doktorlar arasında aynı derecede az biliniyordu. (Pediatrist olanlar % 47,5, olmayanlar % 46,8 ). Tüm dünyada bebek ölümlerinin en önemli ilk beş nedeninden biri olan ABÖS'e tıp fakülteleri müfredatında daha fazla yer verilmesi, bu konunun Çekirdek Eğitim Programı içerisine alınmasına acilen ihtiyaç bulunduğunu düşünmekteyiz. Anahtar Kelimeler: Ani bebek ölümü, Çekirdek Eğitim Programı, Tıp eğitimi SUMMARYAim: Sudden infant death syndrome is a baby who is under 1 years of age, who is thought to be completely healthy, died suddenly and unexpectedly and the cause of death cannot be found due to anamnesis and crime scene. In our study, we aimed to measure the level of knowledge of the physicians who will inform the community about sudden infant death syndrome and to find out the factors that affect it.Materials and Methods: We measured the level of knowledge about Sudden Infant Death Syndrome by using the questionnaire prepared according to the American Pediatric Academy's Sudden Infant Death Syndrome guidelineand asked questions about when they acquired this information. Our sample was formed from physicians who participated in the questionnaire.In order to investigate the risk factors of Sudden Infant Death Syndrome, a scoring system is designed was consisting of 10 questions and 10 points for each question with a total score of 100. This score was compared in terms of the age, gender, specialty, age of the physicians, and whether the physians's baby was admitted to the Neonatal Intensive Care Unit.Knowledge levels were evaluated on this score.Evidences: As a result of comparison between pediatricians and non-pediatricians, there was no significant difference in the level of knowledge about Sudden Infant Death Syndrome.It was determined that the physicians who had any children had more information than the non-mothers and among them mother's knowledge about Sudden Infant Death was higher than that of fathers.The level of knowledge of the physicians who were educated about the Sudden Infant Death in the medical school was higher than the others. The level of knowledge about SIDS car safety seats in parents using. Among the methods that have been shown to be the most beneficial in reducing sudden infant death, laying the infants on their back while sleeping was less known among doctors. Physicians' knowledge was also inadequate in terms of other important factors in reducing sudden infant death. Regarding SIDS in which mortality is very high, it is important to train physicians on lying the infants on their back and other factors especially in the medical school.Result: Physicians' information about Sudden Infant Death Syndrome was insufficient. Overall, they found that they had a level of knowledge of 67,5 on average. Only 37% of all participants had the knowledge that babies should be laid on their back, and this information was equally well known among pediatricians and non-pediatricians. (Pediatricians 47.5%, 46.8%). We think that SIDS, one of the five most important causes ofinfant deaths all over the world, should be included in the curriculum of medical schools, and that this issue needs to be included in the Core Education Program.Keywords: Sudden infant death, core education program, medical education
Collections