Üniversitedeki spor tesislerinde sportif rekreasyon faaliyetlerine katılan ve katılmayan akademik ve idari personellerin serbest zaman motivasyonlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde bireylerin çalışma hayatı ve sosyal hayatı o kadar yoğun geçmektedir ki, bireyler kendilerine yeterince zaman ayıramamaktadırlar. Özellikle boş zaman yaratma ve yaratılan bu boş zamanları değerlendirme noktasında pek çok kişi başarısız olmaktadır. Serbest zamanı aktif değerlendiren bireylerin mutluluk düzeyleri, yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluşları değerlendirmeyen bireylere oranla daha yüksek düzeydedir. Bu olumlu duyguların ortaya çıkması için bireyin serbest zamana katılması, katılması içinde serbest zamana katılım için motive olması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı; üniversitedeki spor tesislerinde sportif rekreasyon faaliyetlerine katılan ve katılmayan; belirli bir eğitim seviyesi ve düzenli geliri bulunan akademik ve idari personellerin serbest zaman motivasyonlarının incelenmesidir. Çalışmanın evrenini Rize Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde çalışan akademik ve idari personeller oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklem grubunu ise rastlantısal seçilen ve çalışmada istekli olarak yer alan Rize Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinin sportif tesislerinin herhangi birisinden en 1 defa yararlanmış veya hiç yararlanmamış olan 176'sı akademik ve 142'si idari personel olmak üzere toplamda 318 personel (Xyaş=34.27 ± 5.84) oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama evresine geçilmeden önce ilgili kişi ve kurumlardan izinler alınmış ve Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Fakültesinden Etik Kurul raporu alınmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Boş Zaman Motivasyon Ölçeğinden faydalanılmıştır. Verilerin genel özelliklerini belirlemede tanımlayıcı istatistik, frekans ve yüzde dağılımları yapılmıştır. İstatistik testler olarak öncelikle katılımcıların tüm demografik bilgilerine ayrı ayrı normallik testleri (Kolmogorov Simirnov ve Saphiro Wilk) uygulanmıştır. Ayrıca tüm alt boyutların çarpıklık ve basıklık katsayılarına da bakılmıştır. Hem çarpıklık-basıklık katsayıları hem de normallik testleri verilerin normal dağılmadığı yönünde kanıtlar ortaya koymuştur. Normal dağılıma sahip olmayan verilere ikili karşılaştırmalar için Mann Whitney U ve 3 ve üzeri grup karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. Krusal-Wallis-H testinin ardından gruplar arasında herhangi bir anlamlı bir farkın bulunup bulunmadığını tespit etmek için Pairwise Comparisons karşılaştırmaları kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre; cinsiyet, memuriyetteki toplam çalışma yılı ve RTEÜ'de çalışma yılları açısından katılımcıların serbest zaman motivasyonlarında herhangi anlamlı bir farklılık tespit edilememişken; medeni durum, görev durumu, ünvan, gelir, sportif rekreasyon alanları hakkında ki bilgi düzeyi, sportif rekreasyon alanlarından faydalanma durumları, boş zaman değerlendirme düzeyleri, haftalık boş zaman süreleri ve boş zamanları değerlendirmede zorluk çekme değişkenleri açısından anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Today, the working life and social life of individuals pass so intensely that people cannot allocate enough time for themselves. Especially in creating leisure time and evaluating these created leisure time, many people fail. The happiness levels, life satisfaction, and psychological well-being of individuals who actively evaluate leisure time are higher than individuals who do not actively evaluate their leisure time. In order for these positive emotions to emerge, the individual must participate in leisure time and be motivated to participate in this time. The purpose of this study was investigation of leisure motivations of academic and administrative staff who participating and not participating with a certain level of education and regular income in sports recreation activities at university sports facilities. The population of the study was composed of academic and administrative staff working at Rize Recep Tayyip Erdoğan University. The sample group of the study was 318 staff (Xage = 34.27 ± 5.84), of which were 176 academic and 142 administrative staff, who were randomly selected and were willing to participate in the study. Before proceeding to the implementation phase of the research, permissions were obtained from the relevant people and institutions and an Ethics Committee report was received from the Recep Tayyip Erdogan University Health Sciences Institute Faculty of Medicine. Personal information form and Leisure Motivation Scale were used as data collection tools. Descriptive statistics, frequency and percentage distributions were made to determine the general characteristics of the data. As statistical tests, firstly, normality tests (Kolmogorov Simirnov and Saphiro Wilk) were applied to all demographic information of the participants. In addition, the skewness and kurtosis coefficients of all sub-dimensions were also examined. Both skewness-kurtosis coefficients and normality tests revealed evidence that the data was not normally distributed. Mann Whitney U test was used for binary comparisons for data without normal distribution and Kruskal Wallis-H test for group comparisons 3 and above. Pairwise Comparisons comparisons were used to determine if there was any significant difference between the groups after the Kruskal-Wallis-H test. According to the analysis; no significant difference was found in the leisure motivation of the participants in terms of gender, the total working years in civil service and the working years in RTEU; significant differences were found in terms of marital status, task status, title, income, level of knowledge about sports recreation facilities, use of sports recreation facilities, leisure time levels, weekly leisure time and difficulty in evaluating leisure time.
Collections