Examining the role of ses, mothers` reflective functioning, mothers` psychopathological symptoms, and emotion socialization practices on the Toddlers` behavior problems
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk davranış problemleri toplumda yaygın bir şekilde görülmekte ve onların akademik, sosyal ve duygusal yaşamlarında hem kısa süreli hem de uzun süreli olumsuz etkiler göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, sosyo-ekonomik durum (SED), annenin psikopatolojik semptomları, annenin yansıtıcı işleyişi ve annenin duygu sosyalleştirme uygulamalarının erken çocukluk döneminde görülen davranış problemleri ile ilişkisini incelemektir. Çalışma aynı zamanda çocuğun yaşının ve cinsiyetinin göstermiş olduğu davranış problemlerinde fark yaratıp yaratmayacağını incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmaya, Türkiye'nin farklı şehirlerinde yaşayan 1 ve 3 yaş arası çocuğu (yaş ortalaması 23,8 ay, SS= 7,39) bulunan anneler (yaş ortalaması 32, SS= 4,75) (N = 534) katılmıştır. Annelerden demografik form, Kısa Semptom Envanteri, Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği, Çocukların Olumsuz Duygularıyla Başetme Ölçeği ve Çocuk Davranışları Kontrol Listesi bulunan bir ölçek paketini doldurmaları istenmiştir. Annelerin raporlarına dayanarak yapılan bu çalışma, SED, annenin psikopatolojik semptomu ve annenin destekleyici olmayan duygu sosyalleştirme uygulamalarının çocuklarda görülen içselleştirme ve dışsallaştırma davranış problemlerini yordadığını yapılan hiyerarşik regresyon analizlerinin sonucunda ortaya koymuştur. Ayrıca bulgular erkek çocuklarının kız çocuklarından ve yaşça büyük olan çocukların ise küçük yaştakilerden daha fazla dışsallaştırma problemleri sergilediklerini ortaya koymuştur. Bununla birlikte, beklentilerin aksine, destekleyici duygu sosyalleştirmesi çocuk davranış problemlerini anlamlı şekilde yordamamıştır. Genel olarak, bu çalışmanın bulguları çocuk davranış problemlerini yordamada aile süreç modeline destek sağlamıştır.Anahtar kelimeler: Dışsallaştırma davranış problemi, içselleştirme davranış problemi, patoloji, SED, içsel yürütücü işlevsellik, duygu sosyalleştirme Behavior problems are widespread among children having both short-term and long-term adverse effects in academical, social, and emotional areas of the life. The aim of the present study was to investigate the relationships between socio-economic status (SES), mother's psychopathological symptoms, maternal reflective functioning, and mother's use of emotional socialization practices and child behavioral problems during toddlerhood. The study also aimed to examine age and sex differences on the display of behavior problems of toddlers. Mothers (Mage = 32 years, SD= 4,75) who had children (Mage = 23,8 months, SD= 7,39) between the ages 1 to 3 and lived in the different cities of Turkey (N = 534) participated in the study. The mothers were asked to complete a package of scales consisting of demographic form, Brief Symptom Inventory, Parental Reflective Functioning Questionnaire, Coping with Toddler Negative Emotions Scale, and Child Behavior Checklist. Based on the mothers' reports, the results of hierarchical regression analyses showed that SES, maternal psychopathology, and mother's use of unsupportive emotion socialization predicted toddler's externalizing and internalizing behavior problems. There was a significant age and sex differences on the child'externalizating behavior problems with boys scoring higher than girls and older age children displaying more externalizing behavior problems than the younger ones. However, contrary to our expectations, mothers' supportive emotion socialization did not predict child behavior problems. Overall, the present findings provide further support to family process model in predicting child behavior problems.Keywords: Externalizing behavior problem, internalizing behavior problem, psychopathology, SES, reflective functioning, emotion socialization
Collections