Show simple item record

dc.contributor.advisorÜnal, Şaban
dc.contributor.authorAcar, Uğur
dc.date.accessioned2020-12-06T13:57:48Z
dc.date.available2020-12-06T13:57:48Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-02-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/103114
dc.description.abstractEjektörlü soğutma sistemleri uzun yıllardır araştırmacılar tarafından incelenmekte olan bir alandır. Bu çalışmada; otobüslerde kullanılan mevcut buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimi ve iki fazlı ejektör ile iki buharlaştırıcı kullanılarak oluşturulan yeni çevrimin termodinamik analizi yapılmıştır. Ejektörlü soğutma sisteminde kullanılan ejektörün boyutları belirlenerek çeşitli parametrelere göre değişimleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, otobüs klima sistemine ejektör eklenmesiyle sistemin soğutma etkinliğinin yaklaşık %15 oranında artacağı görülmüştür. 32kW soğutma kapasitesine sahip bir otobüs klimasında, Akdeniz iklim şartları dikkate alınarak belirlenen çalışma şartlarına göre toplam ejektör uzunluğu yaklaşık 793mm olarak hesaplanmıştır. Ejektör toplam uzunluğunun hesaplanmasında en etkili parametrelerin ise lüle, karışım bölgesi ve difüzör verimleri ile yoğuşturucu ve birinci buharlaştırıcı sıcaklıklarının olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractEjector cooling systems is an area that is being investigated by researchers for many years. In this study; thermodynamic analysis of current vapor compression refrigeration cycle used in buses and new vapor compression refrigeration cycle with two phase ejector and two evaporators is made. Dimensions of ejector used in ejector refrigeration cycle are determined and changes in dimensions are investigated according to various parameters. Air conditioning systems which are used in buses have increased cooling efficiency about 15 percent just by adding two phase ejector into the system according to the obtained results. The total length of the ejector according to operating conditions determined by considering Mediterranean climate zone is estimated to be approximately 793mm in a bus air conditioning system which has 32kW cooling capacity. It also has been seen that nozzle, mixing section and diffuser efficiencies, condenser and primary evaporator temperatures are the most effective parameters in calculation of the total length of the ejector.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleEjektörlü otobüs klimalarında ejektör boyutlarının çeşitli parametrelere göre belirlenmesi
dc.title.alternativeDetermination of the ejector dimensions used in bus air conditioning systems according to various parameters
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-05
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEjector refrigeration systems
dc.identifier.yokid10101388
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityOSMANİYE KORKUT ATA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid423994
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess