Fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları ile yaşam doyumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları ile yaşam doyumlarının çeşitli değişkenler (anne-baba eğitim durumu, ailede öğretmen olup olmaması, öğretmenlik mesleğini seçme nedeni) açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişki düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 66 öğretmen adayından elde edilmiştir. İlişkisel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada veri toplama aracı olarak; `Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği`, `Yaşam Doyum Ölçeği` ile araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde kullanılacak test tekniklerini belirleyebilmek amacıyla dağılımların normalliğe bakılmıştır. Araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının `Mesleki Benlik Saygısı` ile `Yaşam Doyumu` değişkenleri arasındaki ilişki düzeyi, basit doğrusal regresyon analizi ve pearson korelasyon analiziyle incelenmiştir. Bu iki değişkenin demografik özelliklere göre farklılığını belirleyebilmek için bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde mesleki benlik saygısı ile yaşam doyumu arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının, yaşam doyumlarını anlamlı bir şekilde yordadığı ve yaşam doyumlarına ilişkin toplam varyansın %37'sini açıkladığı tespit edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları; öğretmenlik mesleğini seçme nedeni açısından istatistiksel olarak anlamlı ölçüde farklılık göstermekte iken anne-baba eğitim düzeyine ve ailede öğretmen olup olmamasına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Yaşam doyumlarının ise; öğretmenlik mesleğini seçme nedeni açısından anlamlı şekilde farklılaştığı fakat anne-baba eğitim durumu ve ailede öğretmen bulunup bulunmaması değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırma sonuçları ışığında, uygulayıcılara ve bu konuda çalışacak araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is investigated the professional self-esteem of science teacher candidates with life satisfaction in terms of various variables (parent education status, the presence of a teacher in the family, the reason for choosing the teaching profession) and to determine the relationship levels between them. The research data were obtained from 66 science teacher candidates who are studying in the Science Teaching Department of Ordu University Faculty of Education in the fall semester of 2018-2019 academic year. In the research, which uses relational scanning method, as a data collection tool; `Professional Self-Esteem Scale`, `Life Satisfaction Scale` with together `Personal Information Form` created by the researcher were used. Data were analyzed using SPSS 22.0 program.In order to determine the test techniques to be used in the analysis of the data, it was examined normality of distributions. In this study, science teacher candidates' the relationship level between variables of 'Professional Self Esteem' and 'Life Satisfaction' was investigated by simple linear regression analysis and pearson correlation analysis. Independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to determine the differences these two variables according to demographic characteristics. When the results of the research were evaluated, a positive direction and statistically significant relationship was found between professional self-esteem and life satisfaction. It was detected that professional self-esteem of the science teachers candidates significantly predicted their life satisfaction and explained 37% of the total variance related to life satisfaction. Professional self-esteem of the science teacher candidates; While it shows a statistically significant difference in terms of the reason for choosing the teaching profession, it does not show a significant difference according to the education level of the parents and whether the presence of teachers in the family. If life satisfaction; it is detected to be significantly differentiate in terms of the reason for choosing the teaching profession, however, it is understood that there was no significant difference in terms of parental education status and whether presence of teachers in the family. In the light of the research results, suggestions were made for the practitioners and the researchers who will work on this subject.
Collections