Perwerdeya nirxên çandî û civakî di kovargeriya zarokan a Kurmancî-Latînî de (1980-2015)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 1980 ve 2015 yılları arasında Kurmanci ve Latin alfabesiyle yayımlanmış çocuk dergileri ile ilgili yapılmıştır. Bu çalışmanın iki temel amacı var; birincisi Kurmanci olup latin alfabesiyle yayımlanmış çocuk dergilerinin kültürel ve toplumsal değerler eğitimi ile ilgili genel bir değerlendirme yapmak; diğeri de söz konusu dergilerle ilgili bir indeks oluşturmaktır.Bu tez, başlangıç ve sonuç dışında üç bölümden oluşmaktadır.Birinci bölümde, dünya, Türkçe ve Kürtçe çocuk dergiciliği ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. Kürtçe çocuk dergiciliği konusunda, gecikme, başlangıç ve gelişimi, ilk Kürtçe çocuk dergisi – Gir û Galî Mindalanî Kurd- ve Latin alfabeli Kurmanci çocuk dergiciliğinin gelişimi yer almaktadır. Bu bölümün sonunda çocuk, edebiyat, dergi ve eğitim gibi kavramlar üzerinde durulmuştur.İkinci bölümde, araştırma sonucunda elde edilen Latin alfabeli Kurmanci çocuk dergileri kronolojik olarak tanıtılmıştır.Üçüncü bölümde ise Latin alfabesiyle çıkmış Kurmanci çocuk dergilerinin eğitim değerleri açısından genel bir analizi yapılmıştır.Sonuç bölümünde Latin alfabeli Kurmanci çocuk dergiciliğinin sorunları ve çözümleri ile ilgili bazı tespit ve öneriler sunulmuştur.Ekte, sayıları fazla olan dergiler için tarih ve sayılarının yer aldığı tablolar hazırlanmış ve ayrıca söz konusu dergilerin ilk ve son sayılarının kapak resimlerine yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: çocuk, dergi, Kurmanc, eğitim, Kurmanci çocuk dergiciliği, Gir û Galî Mindalanî Kurd, Latin alfabesiyle Kurmanci çocuk dergileri. ABSTRACTKurdish Children's Magazines in Kurmanji dialect and latin alphabet published between the years of 1980 and 2015 have been examined in this study. There are two main aims of the study. The first is getting a general view on the educational values of the Kurmanji Children's Magazines and the second is creating an index for them.There are three main chapters in this study apart from the introduction and conclusion sections.The first chapter includes general information about the history of children's magazines of the world, Turkish and Kurdish. After a short summary about challenges for the Kurdish Children`s Magazines, under the title of Kurdish Children's Magazines there are three sections; general information about the history of Kurdish Children's Magazines, the first Kurdish children's magazine called Gir û Galî Mindalanî Kurd and the history of the children's magazines in Kurmanji dialect with latin alphabet. At the end of the first chapter, some information about the concepts like child, literature, magazines and education has been explained.In the second chapter, Kurdish Children's Magazines have been introduced in detail chronologically.In the thirth chapter, Kurmanji Children's Magazines have been analyzed in terms of their educational values.In the conclusion, some problems of Kurmanji Children's Magazines have been identified and some solutions are recommended.The list of date and number of some Kurmanji Children's Magazines and some samples of them have been added to the end of the study.Key Words: Kurds, magazines, children, education, Kurdish Children's Magazines, Gir û Galî Mindalanî Kurd, Kurmanji Children's Magazines.
Collections