Okul öncesi dönem 4-5 yaş çocuklarının benlik algıları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın temel amacı; dört-beş yaş çocuklarının benlik algısı düzeyleri ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Benlik algısı düzeyi ile öz düzenleme becerisinin çocukların bazı demografik özelliklerine göre anlamlı fark gösterip göstermediğinin belirlenmesi ise araştırmanın alt amaçlarıdır. Araştırmanın çalışma grubu; İstanbul'da MEB'na bağlı üç özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 113 dört-beş yaş çocuğundan oluşmuştur. Veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu, Türkçeye uyarlanmış olan Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği ve Türkiye'de geliştirilmiş olan Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan hesaplamalar sonucunda geçerli ve güvenilir olduğu saptanmış olan her iki ölçeğin de iki alt boyutu vardır.Araştırmanın bulgularına göre; her iki ölçek ve alt boyutları arasında .05 düzeyinde pozitif yönlü anlamlı ilişki vardır. Dört-beş yaş çocuklarının benlik algısı toplam ölçek puanı ve alt boyutlar (özsaygı ve özyeterlilik) puanları yaş, cinsiyet, kardeşi (kendinden büyük ya da küçük) olup olmama ve anne-babalarının birlikte yaşaması ya da ayrılmış olması değişkenlerine göre anlamlı fark göstermemektedir.Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan dört-beş yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri toplam ölçek puanı ve Zihinsel Düzenleme Becerileri alt boyutu puanlarının dört yaş çocukları; Kontrol Becerileri alt boyut puanlarının ise beş yaş çocukları lehine .05 düzeyinde anlamlı fark gösterdiği tespit edilmiştir.Öz düzenleme becerileri toplam ölçek puanı ve Kontrol Becerileri alt boyut puanlarının kız çocuklarının lehine .05 düzeyinde anlamlı fark gösterdiği saptanmıştır. Öz düzenleme becerileri toplam ölçek puanı ve alt boyutlar puanları kardeşi olup olmama değişkenine göre anlamlı fark göstermemiştir. Ölçeğin Zihinsel Düzenleme Becerileri alt boyutundan alınan puanlar anne-babası ayrılmış çocuklar lehine .05 düzeyinde anlamlı fark göstermiştir. In this study; the relational screening model was used and the aim of this study is to examine the relationship between the preschool 4-5 years old children's self perception levels and self-regulation skills. Determining whether self perception levels and self-regulation skills show significant difference according to some demographic characteristics of children are the sub-objectives of the research. The research's study group is consisted of 113 children who were 4 and 5 years old and from three private preschool education institutes which are affiliated to MEB in Istanbul.In order to collect data; Informed Consent Form, Demoulin Self-Perception Scale (Turkish adaptation) and Self-Regulation Skills Scale which has been developed in Turkey were used. As a result of calculations; both scales, which were found to be valid and reliable, have two sub-dimensions.According to the results of the researches; there are significant positive relationships at the level of .05 between both scales and their sub-dimensions. According to the findings of this study; Self-Perception Scale total score and sub-dimesions (self-esteem and self-efficacy) scores of 4 and 5 years old children do not differ significantly according to variables of age, gender, sibling (whether they have younger or older sibling), and whether their parents are together or seperated.According to findings of this study; Self-regulation Skills Scale total score and the regulation skills sub-dimension scores showed significant differences at .05 level in favor of 4 years old children, the control skills sub-dimension scores showed a significant difference at .05 level in favor of 5 years old children. It was found that; Self-regulation Skills Scale total score and the control skills sub-dimension scores showed a significant difference at the level of .05 in favor of girls. Self-regulation Skills Scale total score and sub-dimensions scores did not differ significantly according to variable of sibling. The regulation skills sub-dimensions scores showed a significant difference at the level of .05 in favor of children whose parents were seperated.
Collections