Okul yöneticilerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, örgüt kavramı ve örgütsel adanmışlık düzeyi, problem kavramıve problem çözme becerileri konularında bilgiler verilmiş, örgütsel adanmışlık veproblem çözme konuları ele alınmıştır.İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın amacı okul yöneticilerininörgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı birilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Ayrıca okul yöneticilerinin örgütseladanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri algısında çeşitli değişkenlerinfarklılaşmasına bakılmıştır. Bunun için Kastamonu ili şehir merkezi ve ilçelerindebulunan Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı şehir merkezi ve ilçelerdeki ilköğretimkurumlarında görev yapan 203 okul yöneticisine, verileri toplamak için Kişisel BilgiFormu, araştırmacı tarafından geliştirilen ve `Örgütsel Adanmışlık Ölçeği` ayrıcaHeppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen `Problem Çözme Envanteri`uygulanmıştır.Veri toplama araçları, katılımcılara araştırmacı tarafından ulaştırılmış vetoplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 17 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerinnormal dağılıma uygunluğu Tek Örneklem Kolmogorov Smirnov Testi kullanılarakbelirlenmiştir. Normal dağılım gösteren verilere t testi ve One Way Anova testi;normal dağılım göstermeyen verilere Kruskal Wallis H ve Levene testiuygulanmıştır. Ayrıca Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre, okul yöneticilerinin yaş, görev, öğrenim düzeyi,mesleki kıdem ve yöneticilikteki kıdem, okuldaki öğrenci sayısı, hizmetiçiseminerlere katılma durumu, öğretmenliği tekrar seçme ve doyum ile örgütseladanmışlık düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunurken; diğer değişkenlerin örgütseladanmışlık düzeyinde farklılaşmaya neden olmadığı görülmüştür. Okulyöneticilerinin problem çözme becerileri ise yaş, cinsiyet, görev, öğrenim düzeyi,mesleki kıdem ve yöneticilikteki kıdem, öğretmenliği tekrar seçme ve doyumdeğişkenlerine göre farklılaşırken, diğer değişkenlerin problem çözme becerilerinde iianlamlı bir farklılaşmaya neden olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerininörgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında negatif yöndeanlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.Kastamonu-2012, Sayfa: XI + 159Anahtar Kelimeler: Örgütsel Adanmışlık, Problem Çözme, Okul Yöneticisi In this study, information about organization, organizational commitmentlevel, problem and problem solving skills were given. Then, organizationalcommitment levels of school administrators and their problem solving skills werediscussed.Aim of this study that relational screening model was used is to provewhether there is a meaningful relation between organizational commitment levels ofadministrators and their problem solving skills. Moreover, differentiations of variousfactors in organizational commitment levels of school administrators and theirproblem solving skills were studied. In order to get data Personal Information Formdeveloped by the researcher, Organizational Commitment Scale and also ProblemSolving Scale developed by Heppner and Peterson (1982) were applied to 203administrators who work at primary schools in city center and in its districtsSurveys were sent to the participants and gathered by the researcher. Datumwere analized with SPSS 17 packet programme. Appropriateness of the data tonormal distribution was determined with One Sample Kolmogorov Smirnov Test. tTest and One Way Anova Test was applied for data showing normal distribution and, Kruskal Wallis H and Levene test was applied for data showing non-normaldistribution. Pearson Correlation Analysis was also applied. Mann-Whitney U andKruskal Wallis H test were applied to the non-normal distribution data. In order totest homogeneity of variances Levene test was applied.According to the study findings, there is a meaningful relation betweenschool managers' ages, positions, education levels, seniority in occupation andmanagement, number of students in school, participations in in-service training,coming back to teaching and saturation; and organizational commitment levelwhereas there is no differentiation in organizational commitment level with otherfactors. While problem solving skills of school administrators differentiatesaccording with their ages, genders, positions, education level, seniority in ivoccupation and management, coming back to teaching and saturation, there is not ameaningful differentiation in problem solving skills with other factors. At last, it isconfirmed that there is a meaningful inversely proportional relation betweenorganizational commitment levels of school administrators participated in this studyand their problem solving skills.Kastamonu-2012, Page: XI + 159Key words : Organizational Commitment, Problem solving , School Administrator
Collections