Ailelerin ilköğretim düzeyinde yapmış oldukları hanehalkı eğitim harcamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretimin bireylere sağladığı özel yararların yanı sıra, toplumasağladığı dışsal yararlara da sahip olması, onun tüm yurttaşlara zorunlu ve parasız olarak sunulmasını gerektirmektedir. Alanyazındaki araştırmalar, kamunun eğitimin finansmanından çekildikçe, ailelerin bu konuda daha belirgin rol almaya başladığını ortaya koymaktadır. Bu durum eğitimin herkese eşit ve aynı nitelikte sunulmasını engellemektedir. Bu araştırmanın amacı, ailelerin ilköğretim düzeyindeki hanehalkı eğitim harcamalarının okulla ilgili ve sosyo-ekonomik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, Kastamonu il merkezinde bulunan kamu ve özel ilköğretim okullarında öğrenim gören 10.456 öğrencinin ailesidir. Çalışmada 789 aileye ulaşılmıştır. Bunlardan 707?si çocuklarını kamu, 82?si de özel ilköğretim okullarına göndermektedir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (11) paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, ailelerin 2011-2012 eğitim öğretim yılında yapmış oldukları harcama 11.971,34 TL?dir. Bunun 1.920,15 TL?sini çocuklarını kamu; 10.051,19 TL?sini de özel ilköğretim okullarına gönderen aileler yapmıştır. Ailelerin eğitim harcamaları okulla ilgili değişkenlerden okulun türü, okulun SED?i, okulun öğretim biçimi, okula ulaşım türüne göre farklılaşırken; sosyo-ekonomik değişkenlerden öğrencinin kiminle yaşadığı, anne-baba eğitim düzeyi, anne-baba meslek durumu, aylık gelir düzeyi, evin mülkiyet durumu, evin türü, evin kira tutarı, ailedeki kişi sayısı, öğrencilerin sınıf düzeyine göre farklılaşmaktadır.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Hanehalkı Eğitim Harcaması, Finansman, Hanehalkı, Doğrudan Harcama, Dolaylı Harcama Besides special benefits of primary schools for individuals, it has outer benefits for society so it requires it to be presented as free and compulsory to all citizens. Researches in literature prove that families start to take more obvious roles in that issue when the public draws back from education finance. This condition prevents education to be presented to all citizens equally and with the same quality.The purpose of this study is to show whether education expenses of household at primary school levels of families differ or not in terms of socio-economic variables and schools. The population of the study consists of 10.456 students? ?who study at public and private primary schools - families in city center of Kastamonu. In that study, 789 families are reached. 707 of these families send their children to public primary schools and 82 of them send private primary schools. The datas of the research are collected with the survey developed by the researcher. The datas are analysed with the packet program of SPSS (11). According to the findings of the research, the expense of the families in 2011-2012 education year is 11.971,34 TL. 1.920,15 TL of these expenses are made by families who send their children to public primary schools and 10.051,19 TL of them are made by families who send their children to private primary schools. Education expenses of the families differ in terms of the school variables according to the type of school, socio-economic conditions of school, the type of teaching at school, transportation type of school; in terms of socio-economic variables according to with whom student lives, education level of parents, job condition of parents, monthly income level, ownership condition of the house, the sort of house, hiring sum of house, the number of the people at home, class levl of students. Key Words: Education, Households Education Expenditure, Financing, Households, Direct Expense, Indirect Expense
Collections