Kastamonu ili cumhuriyet dönemi ortaöğretim kurumları (1923-1950)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın konusu, 1923-1950 yılları arasında Kastamonu'daki orta öğretimkurumlarıdır. Öğretmen Okulu, Lise ve Sanat Okulu gibi imparatorluktan Cumhuriyetemiras kalan eğitim kurumlarının yanında; Kız Ortaokulu, Köy Enstitüsü ve Kız SanatEnstitüsü gibi okullar da 1923-1950 arasında açılmıştır.Araştırmanın giriş kısmında eğitim tarihimiz hakkında kısa bilgi verilmiş; özellikleTanzimat ve I. Meşrutiyet dönemi eğitiminin nitelikleri tanıtılmıştır. Birinci bölümdeklasik eğitim veren kurumlardan Kastamonu Lisesi ile Kız Ortaokulu ele alınmıştır.Kastamonu Lisesi 1885 yılında kurulmuş olup Türkiye'de açılan ilk resmi lise özelliğinitaşımaktadır.1924'de Kız Lisesi açılmış; ancak ülke genelinde karma eğitime geçilmesinden dolayıişlevini ortaokul olarak sürdürmüştür. Kızların kısa yoldan meslek sahibi olmaları içinAkşam Kız Sanat Okulu ile başlatılan çalışmalar 1945'de Kız Sanat Enstitüsü'nünaçılmasıyla daha nitelikli bir duruma getirilmiştir.Cumhuriyet öncesinde kurulan Sanayi Mektebi, araştırdığımız dönem içinde de eğitimöğretim çalışmalarını başarıyla sürdürmüş, çeşitli adlar değiştirerek günümüze kadargelmiştir.6İmparatorluk döneminde açılan öğretmen okullarından Darülmuallimat 1923'de;Darülmuallimin de ekonomik gerekçelerle 1931'de kapatılmıştır. Devlet; öğretmenihtiyacının sürekli artması üzerine önce kurslarla soruna çözüm aramış; yeterliolmayınca 1940 yılında Köy Enstitüleri uygulamasını başlatmıştır. Bunun üzerine aynıyıl Kastamonu'da Gölköy Köy Enstitüsü açılmıştır.Okullarda yüksek düzeyde nitelikli eğitim-öğretim yapılmıştır. Cumhuriyet dönemininönemli şair ve yazarlarında Orhan Şaik Gökyay, Arif Nihat Asya ve Rıfat Ilgaz ortaöğrenimlerini Kastamonu'daki okullarda yapmışlardır.Sosyal ve kültürel etkinlik olarak müsamere, sergi ve anma geceleri düzenlenmiştir.Ayrıca çevre gezileri ve izcilik çalışmaları da dikkat çekmektedir. Yerel basın tüm buçalışmalara geniş şekilde yer ayırmıştır.Önemle belirtmek istediğimiz bir husus da şudur: Valiler okulların çalışmalarıylayakından ilgilenmiş, düzenlenen her türlü etkinliğe devamlı katılmışlardır.Anahtar kelimeler: Kastamonu, Cumhuriyet Dönemi, Ortaöğretim Kurumları. The subject of the study, between the years 1923-1950 are between secondary schools inKastamonu. Teachers, inherited from the empire, such as the Republic High School andSchool of the Arts next to the remaining training institutions; Girls Secondary School, asthe school's Graduate School of Arts was opened in the village and girls in 1923-1950.Research presented in the introduction of a short information about our education; FirstConstitutional Reforms and especially the quality of the training period has beenintroduced. In the first part of the classical educational institutions Kastamonu HighSchool Girls Secondary School were discussed. Kastamonu High School was founded in1885 and opened the first official high school bears the property in TurkeyGirls High School opened in 1924; but it continued to function because of theintroduction of co-education in secondary schools across the country. The eveningstarted working with Art School for Girls to be employed in a more direct way the girlswere brought to the opening of the 1945 qualified status Girl Art Institute.Founded in pre-Republican Industrial School, also in the period we continued educationefforts we have successfully explored is modifying several names come up today.8Empire in 1923 during the opening Darülmuallimat school teacher; Darülmuallimin isalso closed in 1931 for economic reasons. State; Before the continuous increase of theteachers on the need to find solutions to the problems that the course; Without adequatein 1940, it began the Village Institutes application. The Institute was opened inKastamonu village Gölköy same year on it.High quality education in schools is made. Orhan important poets and writers in theRepublican era Şaik Gökyay have done Arif Nihat Asya and Rifat Ilgaz secondaryeducation in schools in Kastamonu.Ceremonies as social and cultural events, exhibitions and memorial night is regulated.Also noteworthy in sightseeing and scouting activities. Local press has widely separateplaces in all these efforts.An important consideration is that we would like to state: Governor were interested inthe work of schools have participated in every event held constant.Keywords: Kastamonu, Republican of Secondary Education
Collections