Eğitim sendikalarına ilişkin sosyal bilgiler dersine giren öğretmenlerin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Kastamonu il merkezinde Sosyal Bilgiler Dersi'negiren öğretmenlerinin eğitim sendikalarına ilişkin görüşlerini tespit etmek amacıylayapılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu; 2014-2015 eğitim-öğretim yılındaKastamonu il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan üç yüz ilkokul veortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler Dersi'ne giren öğretmenler ve yöneticileroluşturmuştur.Bu araştırmanın verileri Akbulut'un` Sendikalar ve Motivasyon İlişkisi:Eğitim Sektörü Üzerine Bir İnceleme'' isimli araştırmasında geliştirmiş olduğu 5'lilikert tipi `Sendika ve Sendikalaşmaya Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılaraktoplanmıştır. Yapmış olduğumuz araştırmada veri toplama amacıyla kullanılmış olananket, üç bölümden oluşmaktadır. Anketin birinci bölümünde araştırmanınuygulandığı öğretmenlere yönelik kişisel bilgilerden oluşan 14 soru yer almaktadır.İkinci bölümde eğitim sendikalarına ilişkin Sosyal Bilgiler Dersi'ne girenöğretmenlerin görüşleribelirlemek amacıyla 5'li likert tipi ölçekte 21 soru bulunmaktadır. Ölçeğe katılanların eklemek istedikleri, görüş ve düşüncelerinibelirtmeleri bölüm anketinin üçüncü bölümünü oluşturmaktadır.Araştırmada kullanılan veri toplama aracı, bizzat araştırmacı tarafındanKastamonu İli merkez ilçe belediye sınırları içerisinde yer alan 59 resmi ilkokul veortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler Dersi'ne giren öğretmen ve yöneticileriziyaret edilerek, araştırmanın amacı anlatılarak dağıtılmıştır. Gönüllülük esasına göredağıtılan veri toplama araçları öğretmenlerin iş yoğunluğu göz önündebulundurularak birkaç gün sonra elden ve okulyöneticilerinden yardım alınaraktoplanmıştır.Uygulanan anketleri veri toplama aracı ile elde edilen veriler SPSS(Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı aracılığıylaanaliz edilmiş olup, verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel metotlar(standart sapma, ortalama, sayı, yüzde) kullanılmıştır.Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikidenfazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü(One way) ANOVA ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Scheffe testikullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişki Pearson korelasyon ileanaliz edilmiştir. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılıkdüzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmada kullanılan likert ölçek için kişilerinverilen önermelerle ilgili görüşlerini, çok olumludan çok olumsuza kadar sıralananseçeneklerden belirtmeleri istenmiştir. Buna göre; (5) kesinlikle katılıyorum, (4)katılıyorum, (3) kararsızım, (2) katılmıyorum, (1) kesinlikle katılmıyorum şeklindebir ölçek kullanılmıştır. Ölçek sonuçları 5.00-1.00=4.00 puanlık bir genişliğedağılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre; Sosyal Bilgiler Dersi'ne giren öğretmen veyöneticilerin; branş, aynı kurumda çalışma süresi, sendikalara üye olma durumu,arkadaşına sendikalı olmayı önerme durumu boyutlarında istatistiksel olarak anlamlıfarklılıklar bulunmuştur. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin sendika vesendikalaşmaya ilişkin görüşlerinin sosyal bilgiler öğretmenlerinden daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kurumdaki çalışma sürelerine ilişkin tutum puanortalamaları incelendiğinde de 6 ile 10 yıl arasında görev yapmakta olanöğretmenlerin sendikaya yönelik tutumlarının 16 yıl ve üzerinde görev yapmaktaolan öğretmenlerin sendikaya yönelik tutumlarına göre daha olumlu olduğu sonucunaulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler Dersi'ne giren öğretmen ve yöneticilerin; sendikalarailişkin görüşleri arasında `cinsiyet, yaş, görev, mesleki kıdem, medeni durum,öğrenim durumu, farklı sendikaları tanıma durumu, sendikalara üye olma yılı, farklısendikalara üye olma durumları, ailede sendikalara üyelik durumu` bakımındanistatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Sendika, Sosyal Bilgiler Öğretmeni, SınıfÖğretmeni The aim of this study is to determine the views of Social Studies teachers onteachers' unions. Working group of the research consisted of 300 primary andsecondary school teachers and adminastrators working in Kastamonu city center inthe 2014-15 academic year.The reasearch data was collected using a five-point Likert-type questionaire`Unions Association and Attitude Scale`, which was developed by Akbulut in hisreasearch `Unions and motivation Relations: Education Sector An Investigation '.The questionare we used to collect data consists of three parts. In the first part of thequestionaire, there are 14 independent questions for teachers asking personalinformation. In the second part, there is a 5-point likert type scale consisting 21questions aimed to determine the views of the Social Studies teachers on teachers'unions. The part where the respondents can add more of their views and opinions isthe third part of the questionaire.The data collection tool of the study was applied by the researcher himself to theSocial Studies teachers and administrators who work in 59 primary and secondarypublic schools within the central district municipality of Kastamonu, visiting themand explaining the purpose of the study. Data collection tools were distributed on a volunteer basis and they were recollected by hand and by taking some help from theschool principals a few days later considering the intensity of their work.The data gathered through the research tool were analyzed with SPSS(Statistical Package for Social Sciences) for The Windows, and for the evaluation ofthe data descriptive statistical methods (Standard Deviation, Average, Count,Percent) was used. In the comparison of quantitiative data, t- test was used tocompare two groups. In case of more than two groups, Unidirectional (One way)ANOVA test was used to compare parameters and Scheffe test was used todetermine the group which caused the difference. The relationship between thevariables of the study were analyzed using Pearson's correlation. The findings wasevaluated in the 95% confidence interval at 5% significance level.For the likert-typescale used in this study, the respondents were asked to specify an option, rangingfrom very positive to very negative (5-strongly agree, 4-agree, 3-undecided, 2-disagree, 1- strongly disagree). Results are scattered over a wide scale 5:00 to 1:00 =4:00 points.The results of the study are as follows: within the Social Studies courseteachers and administrators; branch, working time in the same institution, being amember of teachers' union, suggesting a friend to be a member of a teachers' unionwere statistically significant differences. The perceptions of classroom teachers onunions and unionization were more positive than Social Studies teachers. When themean scores of attitude toward work time in the institution studied, the teachers whohave worked from 6 to 10 years had a more positive attitude towards teachers' unionsthan the teachers who have worked 16 years or more. It was found that there was nostatistically significant difference in the views of Social Studies teachers andadministrators on unions, with respect to `gender, age, position, seniority, maritalstatus, education, recognition of different unions, the years of being a union member,being a member of different unions, having a family member being a unionmember`.Keywords: Social Issues, Trade Unions, Social Studies Teacher, Class Teacher
Collections