Yerel tarihin sosyal bilgiler öğretiminde değişim ve sürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araĢtırma 5. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi ―Adım Adım Türkiye Ünitesi‖ ninöğretiminde yerel tarih unsurlarının yer aldığı etkinlikler kullanılarak yapılanöğretimin değiĢim ve sürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisi ile yerel tarihunsurlarının kullanılmadığı, sınıf içi etkinliklere dayalı öğretimin değiĢim vesürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisini karĢılaĢtırmak ve öğrencilerin yereltarih kullanımı hakkındaki görüĢlerini tespit etmek amacıyla yapılmıĢtır.AraĢtırmanın nicel boyutu öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desenmodelinde tasarlanmıĢtır. Nitel botunda ise öğrencilerle görüĢme yapılmıĢtır.AraĢtırma 2014 – 2015 eğitim – öğretim yılında Kastamonu ili Merkez ilçesindebulunana bir ortaokulun 5/A ve 5/D sınıflarında uygulanmıĢtır. 5/A sınıfı yerel tarihunsurlarının yer aldığı etkinlikler kullanılarak yapılan öğretimin uygulandığı deneygrubunu, 5/D sınıfı ise yerel tarih unsurlarının kullanılmadığı, sınıf içi etkinlikleredayalı öğretimin uygulandığı kontrol grubunu oluĢturmaktadır. AraĢtırmada, ―AdımAdım Türkiye Ünitesi DeğiĢim ve Sürekliliği Algılama Becerisi Ölçme Aracı‖ ve―Öğrenci GörüĢme Formu‖ kullanılmıĢtır.Verilerin analizinde SPSS (StatisticalPacket for The Social Sciences) paket programı kullanılmıĢtır. Nicel verilerinçözümlenmesinde iliĢkisiz örneklemler için t-testi ve tekrarlı ölçümler için ikifaktörlü ANOVA (repeated measures) testi kullanılmıĢtır. Nitel verilerinçözümlenmesinde ise betimsel analiz kullanılmıĢtır.AraĢtırma sonucunda, yerel tarih unsurlarının yer aldığı etkinlikler kullanılarakyapılan öğretimin uygulandığı deney grubu ile yerel tarih unsurlarınınkullanılmadığı, sınıf içi etkinliklere dayalı öğretimin uygulandığı kontrol grubuarasında değiĢim ve sürekliliği algılama becerisi açısından deney grubu lehineanlamlı bir farklılık bulunmuĢtur. Buna göre öğrencilerin değiĢim ve sürekliliğialgılama becerileri üzerinde yerel tarih uygulamalarının olumlu bir etkisi olduğusonucuna ulaĢılmıĢtır. Bu sonuçları öğrenci görüĢleri de destekler niteliktedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Yerel Tarih, DeğiĢim ve Sürekliliği AlgılamaBecerisi This research has been done to compare the influences of education based on activitiesincluding local history elements and education depending on classroom activities andnot including local history elements at the 5th grade Social Studies teaching of theunit ―Adım Adım Türkiye‖ and to determine students' opinions about local historyusage. The quantitative aspect of the researh has been designed as a quasiexperimental model including pretest-posttest control group and students wereinterviewed for the qualitative aspect. The research has been done in one of thesecondary schools in the center of Kastamonu, in the classes 5/A and 5/ D in 2014-2015 Academic Year. The class 5/A has become experimental group for whicheducation based on the activities including local history elements has beenimplemented and the class 5 /D has become control group for which education basedon classroom activities and not including local history elements has beenimplemented. ―Adım Adım Türkiye Ünitesi DeğiĢim ve Sürekliliği Algılama BecerisiÖlçme Aracı ( The Unit of Adım Adım Türkiye Change and Continuity MeasuringIntrument ) and ―Öğrenci GörüĢme Formu‖ ( Students Interview Form ) have beenused for this researh. SPSS ( Statistical Packet for the Social Sciences ) has been usedto analyze the data. T-test has been used for unrelated samples and ANOVA (repeated measures ) has been used for repetitive measurement to analyze quantitativedata. Descriptive analysis is also used for qualitative measurement.A meaningful difference has been reached at the end of the research between theexperimental group for which education based on activities including local historyelements has been implemented and control group for which education based onclassroom activities has been implemented in favours of experimental group in termsof change and continuity perception skills. According to this, the research concludesthat local history practices have a positive influence over students' change andcontinuity perception skills. The students' opinions also support this result.Key words: Social Studies, local history, change and continuity perception skills
Collections